Naprakész kutatási adatok helyett hallomásokra alapozott helyzetértékelés, mélyreható fejlesztési programok helyett egymásnak ellentmondó ad-hoc javaslatok szerepelnek az oktatási államtitkárság idegennyelv-oktatási stratégiájában a Nyelvtudásért Egyesület szerint.
Az Egyesület szerint az angol helyett a német nyelv oktatásának erőltetése joggal kavart vihart a nyelvtanárok és szülők között egyaránt. Az, hogy mindez "nyelvpedagógiai szempontból javasolt" lenne, igazi szakmai abszurd, állítják a nyelvtanárok. Rámutatnak: a sikeres nyelvtanulás záloga elsősorban a diákok megfelelő motivációjában, a sikerélményben, továbbá a tanultak hasznosságának megélésben rejlik. Azt pedig, hogy a német az angolnál "komplexebb nyelvtani struktúrájú" lenne, mint a tervezet érvelésében olvasható, nyelvész szakértők nehezen értelmezhető, szakszerűtlen állításnak tartják.
A német nyelv erőltetése mellett azt is aggasztónak tartják, hogy a tervezet új "speciális nyelvi érettségi" kidolgozását ígéri, ám nem jelöli meg, mi indokolná ezt, miben igényel a jelenlegi érettségi rendszer változtatást. A tervezet szerint 2013/14-es tanévvel vezetnék be az új nyelvi érettségit, ami kaotikus állapotokat teremtene a középiskolai nyelvoktatásban - áll az Egyesület közleményében.
Az, hogy a tervezet a nyelvoktatás hatékonyságának javulását elsősorban a "kötelezően végrehajtandó tanterv" számonkérésétől, és a "rendszeres külső szakmai ellenőrzések, felmérések" tartásától reméli, az Egyesület szerint tájékozatlanságot és naivitást tükröz.
(www.edupress.hu)