Külföldi sajtó Magyarországról - Handelsblatt a reklámadóról, a Hospodárské Noviny a tusnádfürdői beszédről

Külföld - 2014-08-12

Orbán Viktor tusnádfürdői beszédéről írt kommentárt Ivan Miklos többszörös volt szlovák pénzügyminiszter a szlovák Hospodárské Noviny (HN) gazdasági-közéleti napilapnak.

    A politikus "Orbán Viktor nem liberális országa" című cikkében úgy vélte, "erős kávé" volt a magyar miniszterelnök azon megnyilatkozása, amelyben "nyíltan a nem liberális demokrácia mellett foglalt állást" és annak csaknem minden részletével "könnyen és sikeresen lehetne vitázni".

    Megjegyzi: a liberális demokrácia része a gazdasági szabadság, ugyanakkor teljesen világos, hogy "Orbán nem csupán a politikai szabadságot hanem a gazdasági szabadságot is korlátozni akarja". Ezt nem csupán a szavai, hanem az általa 2010 óta megvalósított intézkedések is bizonyítják - jegyezte meg a szlovák politikus.

A Handelsblatt című német üzleti lap hétfői számában az RTL Group (RTL csoport) helyzetéről közölt elemzést, amelyben kitért a magyarországi reklámadóra.

 

    A Késői indulás a digitális világba című budapesti keltezésű írás szerzője, Hans-Peter Siebenhaar kiemelte, hogy a magyar főváros "sivár déli részén, egy McDonald′s és egy bevásárlóközpont között magasodik a magyar médiaszabadság utolsó bástyája, az RTL Klub", amelynek többségi tulajdonosa, a német Bertelsmann "a Deutsche Telekommal ellentétben nem adja fel az Orbán Viktor vezette jobboldali populista kormánnyal folytatott küzdelmet a médiaszabadságért".

    Hozzátette, hogy "a magyar RTL-leányvállalat, amely eddig főleg olcsó szórakoztatással tett szert jelentős nyereségre, a politikai nyomás ellenére a független tájékoztatásra törekszik".

    Ez a viselkedés "Magyarországon sokba kerülhet" - jegyezte meg a Handelsblatt szerzője, kifejtve, hogy "az új reklámadó, amellyel Orbán mindenekelőtt az RTL-t akarja terhelni, évente 15 millió euróba kerül, olyan sok pénzbe, amennyit egyetlen más médiumnak sem kell fizetnie az uniós tagországban".