Várhatóan nem járul hozzá az európai földgázárak csökkenéséhez az a gázmennyiség, amely az azerbajdzsáni Shah Deniz II. földgázmezőt kitermelő konzorcium pénteki döntése alapján nem a Nabucco, hanem egy alternatív vezetékhálózat használatával jut majd el Európába - jósolták helyzetértékelésükben a Fitch Ratings londoni szakelemzői.
A nemzetközi hitelminősítő szakértői kiemelték, hogy az azeri gázszállítások számára kiválasztott Transz-adriai földgázvezeték (TAP) éves kapacitása 10 milliárd köbméter; ez a teljes európai gázfogyasztásnak hozzávetőleg a 2 százaléka.
A Fitch elemzői szerint ezért valószínűtlen, hogy az e vezetékrendszeren Európába érkező pótlólagos földgázmennyiség elégséges lesz az árak érdemi befolyásolásához.
Az elvetett másik lehetőség, a Nabucco West 23 milliárd köbméter éves szállítási kapacitást kínált volna, emellett javíthatta volna a tervezett útvonal által érintett Bulgária, Románia és Magyarország energiaellátási biztonságát - áll a Fitch Ratings pénteki londoni elemzésében.
A Nabucco használatának így nagyobb árbefolyásoló hatása lehetett volna, bár ezt a valószínűsíthető hatást is jelentősen csökkentette az a korábbi döntés, amely a Nabucco éves kapacitását leszűkítette az eredetileg javasolt 31 milliárd köbméterről.
A BP vezette azeri kitermelő konzorcium pénteki döntése enyhén pozitív az orosz Gazprom földgázipari csoport adósprofiljára, tekintettel arra, hogy a Nabucco West szorosabb versenyt jelentett volna az évi 63 milliárd köbméteres kapacitásúra tervezett Déli Áramlat vezetékrendszernek.
Az osztrák OMV energiaipari konszern - a Nabucco West egyik főrészvényese - számára a döntés negatív, a hatás azonban korlátozott, mivel a földgázüzletág a cég bevételeinek töredékét adja - áll a Fitch Ratings pénteki londoni elemzésében.
A Nabucco West megépítésének terveit nem adták fel, miután a rendszert át lehet tervezni úgy, hogy a Fekete-tenger térségéből szállítson földgázt Európába. Nem egyértelmű azonban, hogy a fekete-tengeri földgáztartalékok elégségesek-e akár egy csökkentett méretű Nabucco-változat megépítésének igazolásához, és ezért valószínűbb, hogy e gázkészleteket a kitermelőcégek inkább helyben próbálják majd értékesíteni - jósoltál a Fitch Ratings szakelemzői.