A köznevelés tartalmi megújításának fókuszában a gyermek áll - hangoztatta a területért felelős miniszteri biztos kedden Pécsett. Csépe Valéria az Oktatási Hivatal (OH) Tavaszi pedagógiai napok című rendezvénysorozatának pécsi eseményeit megnyitó konferencia plenáris napján kifejtette: a 21. század eleje óta a társadalom és a munka világa által elvárt, megkövetelt készségek megváltoztak, amihez dinamikusan alkalmazkodni képes oktatási tartalmat, módszereket és szabályozást kell megalkotni.
"Meg kell tanítanunk a gyermekeinket dinamikusan, konstruktívan, kritikusan gondolkodni", akár élethosszig - mondta a miniszteri biztos. A megfelelő eredményt - az átalakuló világhoz való alkalmazkodóképességet, a tanulni tudást - a gyermek, a pedagógus és a szülő "hozza" - fűzte hozzá.
Kifejtette, a korábban alaptantárgyakból és azok értékelésből álló oktatási rendszer a 21. században a többi között életviteli készségekkel (life-skills), digitális kompetenciákkal - megfogalmazása szerint - digitális írástudással egészül ki.
"Kis és nagy lépésekben készülünk fel a köznevelés tartalmi megújítására, s ezek fókusza a gyermek" - jelentette ki a professzor. Annak céljának nevezte, hogy a pedagógusok megfelelő gondozással a legtöbbet hozzák ki a gyermekekben élő - személyenként eltérő - képességtartományból.
Csépe Valéria a problémák között említette az óvoda és az iskola közötti rugalmas átmenet, illetve a komplex fejlesztések hiányát. Utóbbira az olvasási és szövegértési képességeket hozta fel példának.
A miniszteri biztos finn, angol, szingapúri és észt példák nyomán azt hangoztatta: e nemzetek alaptanterveiből a magyar viszonyokra azon részeket lehet alkalmazni, amelyek ezekben közösek, korszerűek és "illeszkednek a hagyományainkhoz". Ezek alapelvei, hogy mire és hogyan készítsen fel az iskola, és egységes rendszerként kezeli a köznevelést az óvodától a felsőoktatás végéig - fűzte hozzá.
A korszerű alaptanterv jellemzői között említette a stabil tudást, a rugalmas ismeretalkalmazást, a generalizálható készségeket, a természet- és társadalomtudományok egyensúlyát, a nyelvtudást, a gondolkodás magasabb szintjeinek beépítését és a többkomponensű tanulást.
Az olvasás gyermekekkel való megszerettetésének fontossága mellett szólt az "elképesztő motivációs és érzelmi bázissal" bíró számítógép alapú tanulásról is. Erről megjegyezte, a komoly számítógépes játékoknak, applikációknak pedagógia céljuk van, lényegük pedig az ismeretszerzés, a kapcsolati tapasztalati tanulás, az összefüggések feltárása és a dinamikus gondolkodás.
A köznevelés tartalmi megújításához szükség lesz pedagógiai megújulásra is - összegzett a miniszteri biztos, aki távlati célként egy web alapú e-tanterv megalkotását említette.
Csépe Valéria pszichológus 2005-től 2008-ig az Eötvös Loránd Tudományegyetem kognitív pszichológiai tanszékének vezetőjeként dolgozott, majd 2008 és 2014 között a Magyar Tudományos Akadémia főtitkárhelyettesi posztját töltötte be. 2007 óta az akadémia levelező tagja. Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere március elején nevezte ki miniszteri biztossá.
A Baranya Megyei Önkormányzat Papnövelde utcai dísztermében rendezett keddi konferencián - mások mellett - Brassói Sándor, az OH köznevelésügyi elnökhelyettese a köznevelési rendszer új feladatairól és együttműködési lehetőségeiről, Urbán Ferenc Ábel, a hivatal főosztályvezetője a lemorzsolódás által veszélyeztetett tanulók korai jelző- és pedagógiai támogatórendszeréről beszélt.