Hétszáz milliárd forintos uniós támogatásra számíthat az oktatás

Oktatás - 2006-11-24

A 2007-2013. közötti uniós költségvetési időszakban az oktatásra fordítható fejlesztési pénzforrások elérik az előzetesen várt 700 milliárd forintot, s ebben még nem is szerepel a szakképzés támogatása - hangsúlyozta Arató Gergely Balatonfüreden, a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet konferenciáján.

Az Oktatási és Kulturális Minisztérium államtitkára szerint ez "igen jelentős pénzforrás, ám ha minden igényt számba veszünk, még lenne ötletünk, még tudnánk mire költeni, de ez a pénz már érzékelhető, komoly fejlesztési ugrást jelent majd a magyar oktatási rendszer egészében".

 Világosan kell azt is látni, hogy ez a pénz - az uniós logika alapján - nem egyenletesen fog eloszlani; nem úgy lesz, hogy van 3400 oktatási intézmény, s ezzel osztva a 700 milliárdot, kijön egy adott összeg, és mindenki fáradhat a kasszához - mutatott rá az államtitkár. Jó pályázatokkal kell előállni - tette hozzá.

 

Megjegyezte azt is: "ahogy én a magyar közoktatási intézményeket ismerem, zömük rendelkezik olyan fejlesztési elképzeléssel", amellyel igénybe tudja venni a fejlesztési pénzforrást. "Én olyan iskolát, meg óvodát nem láttam Magyarországon, hogy ha azt mondják, hogy lehet pályázni bármire, akkor ne lett volna olyan elképzelés, amelyet annak keretében lehet megvalósítani" - vélekedett Arató Gergely.

 

Rámutatott arra is, hogy az infrastrukturális fejlesztéseknél különösen "indokolt a forrásigény", hiszen az iskolaépületeink állapota "a még elviselhetőtől a botrányoson keresztül a katasztrófálisig terjed". Megítélése szerint alig akad olyan iskolaépület, amely a kor színvonalának megfelel.

 

Arató Gergely hangsúlyozta: jelentős mértékben a helyi (regionális) döntéseken múlik majd, hogy mire, milyen ütemezésben és milyen módon jut pénz. Az államtitkár ismertetése szerint a Nemzeti Fejlesztési Terv ugyanis a regionális operatív programjai keretében finanszírozza legfőképpen az oktatást. Utalt rá, hogy ennek alapján valósulhatnak meg például a nagymértékű iskola-fejlesztési és -felújítási programok.

 

 

(MTI)