Hiller István: A felsőoktatás globális piac

Oktatás - 2006-11-18

Utálom a veszekedést, de imádom a vitát: szakmai párbeszédre van szükség - jelentette ki Hiller István oktatási és kulturális miniszter a Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencián. Az Educatio Press szervezésében, péntek délelőtt kezdődött rendezvényen a szaktárca vezetője az egyeztetések fontosságáról, a felsőoktatási reform lépéseiről, és a verseny fontosságáról is beszélt.

"Miközben egymással vetélkednek az intézmények, van egy közös feladatuk: bemutatni, hogy a tudás közvetítésében és generálásában milyen szerepet játszik a felsőoktatás. Ez egy közös markeing-tevékenységet is jelent" - mondta Dr. Hunyady György, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Karának (PPK) dékánja, aki hozzátette: a PPK jellegénél fogva az emberi ráhatás, a meggyőzés tematikái iránt is érdeklődik, az intézmény az utóbbi időben marketinggel is foglalkozni kezdett.

 

"Egy Magyarországon még rendhagyónak számító, de őszintén remélem, hogy egy egyre természetesebb folyamat első állomásán vagyunk" - fogalmazott Hiller István a felsőoktatás valamint a PR- és a marketing kapcsolatáról szóló konferencián. "Globális verseny van, a felsőoktatás egy határokon, kontinenseken átívelő piac. Egy olyan tudásverseny, mely a modern világ egyik legélesebb küzdelmét hozza, melyben a minőség a legmeghatározóbb. Egy ELTE-s hallgatóknak például nem csupán Szeged vagy Debrecenben van versenytársuk, hanem Szingapúrban, Ontarioban, vagy épp Lille-ben" - tette hozzá az oktatási és kulturális miniszter.

 

Hiller István kijelentette: öt pontban határozhatók meg a felsőoktatási reform elemei. A felsőoktatási intézményszerkezet átalakításán túl az intézményi finanszírozás reformjára, illetve a hallgatói juttatások felülvizsgálatára is szükség van a szaktárca vezetője szerint. A monitoring és kontroll erősítését és infrastruktúra korszerűsítését hosszú távú folyamatként vázolta a miniszter.

 

A tárcavezető úgy fogalmazott, a felsőoktatásban történő érdekegyeztetés és szakmai párbeszéd szétaprózódott volt, nagyon kevéssé volt hatékony. "A viták sokszor önmagukért folynak, a részben nem sikerül meglátni az egészet. Nem létezett egy koherens fórum, ezért tartottam szükségesnek, hogy létrejöjjön a Felőoktatási Kerekasztal, amely bebizonyította, hogy működőképes" - jelentette ki Hiller István.

(www.edupress.hu)