Új igények a felsőoktatásban

Oktatás - 2006-11-30

A tudomány fejlődésével új alapszakok bevezetése is indokolttá válhat, az egyetemeknek és főiskoláknak pedig meg kell találniuk azon sajátosságaikat és lehetőségeiket, amelyek révén talpon tudnak maradni a várható felsőoktatási versenyhelyzetben - fejtette ki Manherz Károly Szombathelyen az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM) és az EduPress tájékoztató előadásán.

"Ha nem gondoljuk végig, hogy mi legyen az útja a felsőoktatásnak, abba a hibába fogunk esni, mint Németország néhány évvel ezelőtt: nem figyeltek a munkaerő-piaci igényekre, és Indiából hoztak be nagy számmal informatikus, szoftverfejlesztő munkaerőt" - említette a felsőoktatási szakállamtitkár  a Berzsenyi Dániel Főiskolán tartott OKM roadshow-n. Manherz Károly hozzátette: a Diákhitel Központ által szervezett múlt heti konferencián az európai felsőoktatás egyik legavatottabb ismerője is rámutatott, a britek is hasonló problémákkal küzdöttek évekkel ezelőtt, mint amilyenekkel jelenleg Magyarországnak kell szembenéznie. Az államtitkár közölte: a munkaerő-piaci igényeket nem lehet öt évvel előre pontosan meghatározni, viszont egyes feljövő tudományágak - mint például a nanotechnológia - felvetik új alapszakok elindítását is.

 

A diplomás munkanélküliségről szólva Manherz Károly elmondta, 2002 óta folyamatosan megfigyelhető az a diplomájukkal elhelyezkedni nem tudók aránya. "Ugyanakkor ide lehet számolni azokat is, akik nem végzettségüknek megfelelő munkakörben helyezkednek el" - fogalmazott az államtitkár, és hozzátette: a demográfiai tendenciák is azt indokolják, hogy egyes szakterületeken - mint a bölcsész, az agrár, a jogi, a szociális munkás - csökkenjen az államilag finanszírozott hallgatók száma.

 

Az oktatók státuszáról szólva Manherz Károly megemlítette: a HÖOK-kal sok mindenben vitatkoznak, és sok mindenben egyetértenek, de abban tökéletesen azonos az OKM és a hallgatók álláspontja, hogy meg kell szüntetni a jelenlegi helyzetet. Mint az államtitkár elmondta: Európában egyedül nálunk lehetséges, hogy egy oktatónak két főállása legyen.

 

A fejlesztési részhozzájárulás kapcsán az államtitkár úgy fogalmazott, hogy a szociális támogatásokkal és az esetlegesen további összegekkel megemelt diákhitelezéssel el kell érni: egyetlen szegényebb családot se riasszon vissza, hogy gyermeke a felsőoktatásba jelentkezzen.

(www.edupress.hu)