Teljes költségtérítés az egyetemeken?

Olvastuk - 2011-04-11

Az oktatásügyről, annak változásairól, illetve a tervekről is beszámolt a televíziónézőknek a Magyar ATV vendégeként Fábián István rektor.

 

Rónai Egon műsorvezető: - Rektor úr van egy olyan állítás, miszerint muszáj valamit tenni a felsőoktatással, mert ez így finanszírozhatatlan és értelmetlen fenntartani a mostani rendszert. Van egy olyan állítás, hogy az, amit a Fidesz-kormányzat tervez, tönkre teszi a felsőoktatást. Ön melyik oldalon van?

 

 

 

Fábián István rektor: - Először is mindenképpen szükség van valamiféle átalakításra. Azt lehet látni, hogy túlméretezett lett a magyar felsőoktatás és hiányzik belőle egyfajta minőségi kritérium. Ugyanakkor arról nehéz mit mondani, hogy mit tervez a kormány, hiszen nem ismerjük még a törvények tervezetét.

 

 

 

Műsorvezető: - Erős mondások viszont vannak.

 

 

 

Fábián István: - Erős mondások vannak, eljutnak hozzánk, csak az a baj, amit az egyik nap hall az ember, másik nap más hírek jönnek. Igazából hiteles törvényi előkészítettségi dokumentumot nem ismerünk.

 

 

 

Műsorvezető: - A Debreceni Egyetem sok minden egyéb mellett arról is híres, hogy rengeteg külföldi diák jár oda. Az ő képzésük eddig támogatott volt?

 

 

 

Fábián István: - Nem, ezek a diákok teljes árat fizettek.

 

 

 

Műsorvezető: - Akkor viszont van egy pontos képünk arról, hogy ez a magyar diákság számára különböző szakokon fillérre pontosan mit jelentene, ha ezt mindenkire kiterjesztenék.

 

 

 

Fábián István: - Én azért azt vitatom, hogy ez a tényleges ár. Itt azt kell látni, hogy van egy világpiac, nagyon sok külföldi egyetemen is vannak más külföldi hallgatók. Ez alakítja az árakat. Én egyáltalán nem vagyok meggyőződve arról, hogy ezek az árak, amelyeket mi érvényesítünk, valóban megfelelnek a hazai viszonyoknak. Az az érzésem, hogy kicsit többet kérünk, de ez nem baj.

 

 

Műsorvezető: - De akkor ezek szerint nem is ezt kell alapul venni. Nagyon sokan ezt teszik most, hogy a külföldiek teljes árat fizetnek, akkor ennyi lesz az orvosképzés, ennyi lesz a pedagógusképzés, ennyi lesz a pszichológusképzés és így tovább.

 

 

Fábián István: - Azt gondolom, nem ezt kellene figyelembe venni. Meg kellene határozni a képzések költségeit. Jelenleg nem tudjuk, hogy mennyi egy pszichológus, egy...

 

 

Műsorvezető: - Az hogy lehet?

 

 

Fábián István: - Úgy, hogy nagyon összetett a finanszírozása a magyar felsőoktatásnak. Három komponensből áll, az egyik a képzési normatíva, van egy tudományos normatíva és van egy fenntartói normatíva. Az összes felsőoktatási intézmény nagyon sokfajta tevékenységet végez , nem csak oktatást. Nem különülnek el teljesen élesen azok a határok, hogy erre mondjuk ennyi pénzt kaptunk, a másik tevékenységre pedig annyit.

 

 

Műsorvezető: - Itt volt tegnap Hiller István egykori oktatási miniszter. Azt mondta, aki azt hiszi, hogy attól jobb lesz a felsőoktatás színvonala, hogy 40 százalékkal kevesebb hallgatót vesznek fel az egyetemek és főiskolák, az semmit nem ért az oktatás világából. Ez válasz arra, hogy van egy ilyen elképzelés - az egyik a sok közül - hogy 40 százalékkal csökkenteni kellene a létszámot és akkor mennyivel jobb lesz minden.

 

 

Fábián István: - Szerintem az egész intézményi rendszert kellene átgondolni, azt, hogy milyen szerkezetben működjön a magyar felsőoktatás, mit várunk el a kutatóegyetemektől, a többi egyetemektől, mit várunk el a főiskoláktól. Ha ezeket definiáljuk, akkor lehet tulajdonképpen megmondani azt, hogy hány hallgató kell a magyar felsőoktatásba.

 

 

Műsorvezető: - Ön szerint is sok van most?

 

 

 

Fábián István: - Úgy tűnik, hogy egyes területeken sok, más területeken pedig hallgatóhiány van.

 

Műsorvezető: - Akkor nem azt kell mondani: nem 130 ezer diákot akarunk, hanem azt, hogy ezeken a szakokon nem kell ennyi gyereket képezni. Ezeket szüntessük meg, vagy csökkentsük ott az létszámot.

 

 

Fábián István: - Pontosan ezt kellene megtenni. Csak nagyon nehéz mérni. Amennyire én tudom, pontos megbízható mérési eszközeink nincsenek erre.

 

 

Műsorvezető: - Kérdezi önöket valaki?

 

 

Fábián István: - Nem nagyon szoktak bennünket megkérdezni ebben az ügyben.

 

 

Műsorvezető: - Miért nem? Önök dolgoznak a diákokkal, az iskolákkal, az egyetemekkel, főiskolákkal. Önök tudják. Önök gazdálkodnak, tudják, hogy mit kell csinálni?

 

 

Fábián István: - Én is így gondolom. Azt gondolom, hogy a magyarországi sikeres egyetemek, de a külföldi sikeres egyetemek is attól eredményesek, hogy önállóak. Ez azt jelenti, hogy autonómok az oktatási programjaikban, a kutatási programjaikban, és ami nagyon fontos, a gazdálkodásukban.

 

 

Műsorvezető: - Az Önöké kutatóegyetem. Mennyire fogják megsínyleni azt, ami most itt kavarog? Mennyire lehet tervezni azt, hogy mondjuk mi lesz a jövő évi költségvetése egy kutatónak a saját munkájához?

 

 

Fábián István: - Jelenleg ezt nagyon nehéz megjósolni, hogy miből fogunk gazdálkodni. A közelmúltban volt egy zárolás, ami egy nagyon kellemetlen hír volt a felsőoktatás számára és nem csak állami támogatásból jönnek bevételeink, hanem mondjuk a pályázatokból. Most vannak olyan pályázatok, ahol leállt a kifizetés, ami több egyetemen komoly problémákat okoz.

 

 

Műsorvezető: - Önök kutatóegyetemi vezetők ezért gondolkodnak egyfajta összefogáson és petíció megfogalmazásán?

 

 

Fábián István: - Én azt gondolom nem csak ezért. Ezért is. Nagyon sok olyan kérdés van, amit deklarálni kellene. A közelmúltban a Széll Kálmán-tervnek az angol verziójában megjelent az, hogy a magyar felsőoktatás nem termel értéket. Én ezt a leghatározottabban visszautasítom.

 

 

Műsorvezető: - Ezt a magyar verzióban nem merték leírni.

 

 

Fábián István: - Én az angol verzióban találtam ezt meg. Vannak problémák a magyar felsőoktatásban, ezt nem szabad eltitkolni, de én azt gondolom nagyon komoly értékteremtés folyik.

 

 

Műsorvezető: - Csalódott, vagy ha ezt lehet összességében fogalmazni az egyetemi vezetők abban, amerre halad a Fidesz-kormányzat és az oktatásügy kezelése együtt? Más volt az ígéret.

 

 

Fábián István: - Van egy csalódottság. Nem is az ígéret miatt, inkább a bizonytalanság miatt. Nem nagyon látjuk azt, hogy mit fog hozni az új törvény. Nem nagyon látjuk a finanszírozás garanciáit. Ezek mind olyan problémák, amelyek a mindennapi működésünket kérdőjelezik meg.

 

 

Műsorvezető: - Rektor úr jó munkát kívánok ehhez a harchoz is, meg az egyetem vezetéséhez is. Köszönöm, hogy eljött és elmesélte mindezeket.