A magyar gazdaság szerencsére nem közelít a görög csőd állapotához, mert a pénzügyi válság Görögországához képest lényegesen jobb egyensúlyi állapotban van. Ugyanakkor a külső és belső sokkok, a prociklikus gazdaságpolitika az elmúlt években lemaradó pályát hozott Magyarországnak. Írásomban áttekintem a magyar gazdaság elmúlt éveit, bemutatva a pályát, amely zsákutcának bizonyult.
Azzal, hogy az Európai Bizottság megalapozatlannak minősítette a magyar kormány középtávú költségvetési programját, jelzést küldött a piacoknak, hogy „Magyarország közel áll egy, a görögországihoz hasonló csődhelyzethez”. Az idézet az ATV-n hangzott el Mellár Tamástól, a KSH volt elnökétől, egyetemi tanártól, országgyűlési képviselőtől. Kétségkívül roppant erős kijelentés. De ettől még nem igaz. Nem szerencsés olyan kijelentéseket tenni, amelyek hamisak, megalapozatlanok, a tényeket figyelmen kívül hagyják, és amelyek a magyar gazdaságpolitika iránt egyébként is fennálló bizalomhiányt még tovább mélyítik. Sajnos éppen elég olyan folyamat rajzolódik ki, amely kritika tárgya lehet – erről majd később. De feltétlenül tartózkodni kellene a pánikkeltésre is alkalmas és ezért nagyon káros, a megalapozott kritikát is zárójelbe tevő kijelentésektől.
A KSH volt és hivatalában tekintélyt szerző elnöke téved, amikor hazánk mai helyzetét közel párhuzamba állítja a görög válsághoz vezető folyamatokkal. Görögország a 2009 és 2014 közötti évekre tehető válságot megelőzően hosszú éveken át óriási külső és belső, egyidejű pénzügyi egyensúlyhiány (ikerdeficit) mellett működött. A válságot megelőző években a folyó fizetési mérleg hiánya egyre emelkedett, és 2008-ra már elérte a GDP 15%-át. Az ország külső adóssága fenntarthatatlanul, lavinaszerűen duzzadt, már 2008-ban meghaladta a GDP 105%-át. Ezt követően pedig egyenesen felrobbant a külső adósság GDP-hez mért aránya. (Az külön elemzést igényelne, hogy a monetáris unióba tömörült országok a görög válságot megelőzően mennyire nem értették és ezért teljesen figyelmen kívül hagyták, negligálták a gazdasági egyensúly megőrzése szempontjából a monetáris unión belül is kulcsszerepet játszó, a költségvetésnél is lényegesen kritikusabb külső egyensúlyhiányt. Ha a külső egyensúly megbomlásának döntő jelentőségét időben felismerik, akkor a görög államháztartási adatok meghamisítása ellenére is jóval korábban beavatkozhattak volna a fenntarthatatlan makrogazdasági folyamatokba.)
A 2009 végén kirobbant válság előtt a görög költségvetési hiány hosszú ideje a GDP 10-15%-a között mozgott. A bruttó államadósság pedig már 2008-ban a GDP 109%-án állt, 2010-re elérte annak 146%-át, majd 2014-re már 200%-ra ugrott. (Az adósság 2008 előtti megugrásában fontos szerepe volt az olimpia megrendezésének. Ez egy tízmilliós országnak relatíve tízszer vagy akár százszor annyiba kerül, mint egy sokszor tíz- vagy százmilliósnak.)
Minden különösebb elemzés nélkül állítható, hogy a magas ikerdeficit mellett Görögország megállíthatatlanul haladt a gazdasági/pénzügyi csőd és az elhúzódó válság felé. A kibontakozott válság, majd a stabilizáció során a görög GDP közel 25%-kal zsugorodott.
Ehhez képest a magyar gazdaság jelenleg technikai recesszióban van, ami a külső tényezők mellett főként, de nem kizárólagosan az alapjaiban is megkérdőjelezhető gazdaságpolitika mellékterméke. Szorosan véve, gazdaságpolitikai, közgazdasági szempontból a gazdasági/pénzügyi válságtól vagy annak közeledtétől – előre nem látható külső sokktól eltekintve – meglehetősen távol állunk.
A bruttó adósság viszonylag magas rátájánál összehasonlíthatatlanul nagyobb a baj, ha a költségvetés, az államháztartás alrendszereinek helyzetét vizsgáljuk. Az egészségügytől a szociálpolitikán át az oktatástól a rendvédelemig, a környezetvédelemtől a tömegközlekedésig, az innovációtól a digitalizációig szinte kizárólag szerkezeti feszültségek és alulfinanszírozás tapasztalható. A költségvetés tartósan magas hiánya, a magas államadósság és a relatíve magas költségvetési újraelosztás ellenére halmozódnak a feszültségek.
Összegezve megállapítható, hogy Magyarország jelenlegi helyzete nem említhető egy napon a gazdasági/pénzügyi válság kirobbanása előtti görögországival. De ez messze nem jelenti azt, hogy minden rendben lenne, azt pedig végképp nem jelenti, hogy jó irányban haladnánk.
Sokak emlékezetében még élénken él az a kijelentés 2019-ből, hogy olyan pénzügyminiszterre nincs szükség, aki nem tud megalapozni évi öt százalékos gazdasági növekedést. Nos, ez a magabiztos kijelentés a 2020 és 2024 közötti öt évben teljesült. A gazdaság teljesítménye még meg is haladta az 5%-ot (kb. 6,5-7% volt), csakhogy nem évente, ahogy az intelem szólt, hanem öt év alatt összesen. A céltévesztésben nyilván szerepet játszottak az ismert kedvezőtlen külső megrázkódtatások, mint a pandémia, az energiaválság vagy az orosz invázió. Ezek a visszahúzó hatások azonban nem csak a magyar gazdaságot sújtották. A velünk közel egyidőben az EU-hoz csatlakozott országok többsége mégis kevésbé szenvedte meg a külső sokkokat, és fokozatosan maguk mögött hagyták Magyarországot, legalábbis az egy főre jutó, vásárlóerő-paritásos GDP-ben és fogyasztásban. Márpedig a jelenlegi kormány és a jegybank ezekkel a mutatókkal méri elsődlegesen Magyarország felzárkózását. Igaz, ezek az országok nem vettek igénybe csodafegyvereket, nem alkalmaztak széles körben unortodox vagy magasnyomású gazdaságpolitikát. Kanyarban sem próbáltak előzni, mert a pályáról könnyen ki lehet repülni, és Új Gazdaságpolitikához (a fiatalabbak kedvéért: NEP, Novaja Ekonomicseszkaja Politika, amit V. I. Lenin, Szovjet-Oroszország diktátora azt követően hirdetett meg, hogy a világháború, a polgárháború és a bolsevik rémuralom végképp tönkretette a gazdaságot) sem folyamodtak. A magasnyomásúhoz sem óhajtottak visszatérni, mert azt korábban is szerencsésen kihagyták. A gazdasági semlegesség ötlete pedig fel sem merült.
Különösen feltűnő az elmúlt két év céltévesztése, mert ebben a periódusban nem értek váratlan, új és kedvezőtlen exogén tényezők a magyar gazdaságot; hacsak az európai források akadozó lehívását nem tekintjük ilyennek. Bár az illetékesek (legalább magukat meggyőzve) mindenkit nyugtatni igyekeztek, hogy azok működőtőkével és/vagy külföldi hitellel kiválthatók. Ebben, másokhoz hasonlóan, némileg szkeptikus vagyok.
A 2022-ben, illetve a 2023 nyarán elfogadott 2023. és 2024. évi költségvetést évente 4 százalék feletti, két esztendő alatt összesen 8%-ot meghaladó növekedésre alapozták. A valóság csalódást keltő, két év alatt várhatóan összesen 0%. De milyen döntések vezettek ehhez az eredményhez? Közvetlenül elég lenne visszatekinteni 2021/22 fordulójára, noha a gyökerek 2010-ig visszanyúlnak. 2021-ben a pandémia okozta recessziót követően a fiskális, a jövedelmi és a monetáris politika töretlenül folytatta (ld. magasnyomású gazdaságpolitika, kanyarban előzés) a kereslet és ezzel együtt a gazdaság túlfűtését. Pedig a kereslet belföldi élénkítésének ekkor már semmilyen feltétele nem volt adott. Az extenzív, alacsony termelékenység- és hozzáadottérték-növekedést eredményező, a piaci versenyt érdemben korlátozó, belföldi keresletet élénkítő gazdaságpolitika egyensúlyőrző pályán való folytatásának megszűntek a feltételei. A munkaerő-felesleg felszívódott, a külső egyensúlyi többlet fokozatosan leépült, az infláció gyorsult, a ciklikusan kiigazított költségvetési hiány 2021-ben megközelítette a tíz százalékot.
Tankönyvszerű prociklikus politikát működtetett a kormány és a jegybank is. Akkor stimulálta a keresletet a gazdaságpolitika, amikor a gazdaság 7,1%-kal nőtt. Az MNB 2021 nyarán, megkésve ugyan és elégtelenül, megkezdte a nominális kamatok emelését, de eközben a negatív reálkamat szintje tovább nőtt, vagyis valójában nem szigorított, hanem lazított. Emellett egészen az év végéig változó intenzitással öntötte a puha (jegybank)pénzt a gazdaságba (Növekedési kötvényprogram, mennyiségi lazítás). Látszólag szigorított, de ténylegesen – párhuzamosan – tovább lazított a monetáris kondíciókon. Ezt a helyzetet tovább rontotta, hogy – vélhetően a közvélemény-kutatásokban átmeneti erősödést mutató ellenzék miatt – a választás biztos megnyerése érdekében a fiskális politika is durván prociklikus maradt. A 2021 végén és 2022 elején időarányosan a GDP 10%-át jóval meghaladó deficit a már túlfűtött gazdaságot végképp letérítette a fenntartható, egyensúlyőrző növekedési pályáról.
Ezen a tartósan nem fenntartható növekedési pályán két külön-külön is fájdalmas megrázkódtatás érte a magyar gazdaságot. Egyrészt 2021. nyár végén kezdett körvonalazódni az energiaválság, a gáz ára az év elején tapasztalt 20-25 EUR-ról 100 EUR fölé emelkedett. (Vagyis már jóval a szankciók előtt megugrott meg az energia ára. A 2022 nyarán kivetett szankciók éppenséggel eredményesen levitték a kőolaj és a villamos energia árát, a gázét pedig nagyjából a nyolcadára, 340 EUR-ról 40 EUR környékére.) Másrészt az orosz invázió, a háború az egész kontinens gazdaságát visszavetette. Ha fenntartható gazdasági növekedési pályán haladtunk volna, ha szolid, anticiklikus (a ciklusok kilengéseit tompító), egyensúlyőrző gazdaságpolitikát folytattunk volna, akkor 2022 közepén jelentős költségvetési, jövedelem- és monetáris politikai lazítást lehetett/kellett volna végrehajtani. De ennek – nem véletlenül – éppen az ellenkezőjét láthattuk. A választást követően, 2022 nyarán – hasonlóan 2006-hoz – először a kormány hirdetett erős megszorítást, majd szeptember végén az MNB is.
Az egyensúlyi pályától való távolodás már 2017-től kibontakozott. Három éven át a potenciális növekedési ütem (2-3%) másfél-kétszeresével növekedett a gazdaság. Mindez a belföldi keresletet mesterségesen felpörgető, prociklikus, verseny- és piacellenes magasnyomású gazdaságpolitika következménye. Ennek a politikának a tartalékai kezdtek látványosan kimerülni.
Ebben a helyzetben érte a magyar gazdaságot a pandémia okozta kínálat oldali megrázkódtatás. Ilyen helyzetben természetes, ha a gazdaságpolitika korlátozni próbálja a külső sokkok kedvezőtlen hatását. A pandémia olyan kínálati, majd keresleti visszaesést okozott, ami munkanélküliséghez, csődökhöz és az infláció átmeneti csökkenéséhez vezetett. A keresletet élénkítő fiskális, jövedelmi és monetáris politika, azaz az anticiklikus gazdaságpolitika 2020-ban irányát tekintve kétségtelenül indokolt volt. Annak ellenére is, hogy ha a megelőző években fegyelmezett, egyensúlyőrző politikát folytatott volna a pénzügyi kormányzat, akkor a válság enyhítése sokkal több tartalék birtokában, stabilabb pénzügyi egyensúly mentén mehetett volna végbe. Csakhogy mindemellett a válság tompítására alkalmazott költségvetési és monetáris eszközök valószínűleg mennyiségileg és szerkezetükben is vitathatók voltak. Egyrészt a hivatalos adatok szerint az EU-ban a legtöbb erőforrást a magyar kormány és a magyar jegybank mozgósította (az MNB szerint a GDP – alig hihető – több mint 20%-át.), ehhez képest viszont a visszaesés az uniós átlagot meghaladta. Másrészt a munkavállalók, illetve kisvállalkozók jövedelempótlására kiugróan keveset fordított a kormány.
A 2020-ban egy évig kivételesen megszakadt, ám 2017-től jellemző, a ciklikus kilengést felerősítő politika 2021-től a mai napig folytatódott. 2021-ben a pandémiát követő gyors helyreállítást jórészt feleslegesen erősítette a gazdaságpolitika, ahogy erre már a bevezetőben utaltam. A 7%-ot meghaladó növekedés és a 7%-ot meghaladó költségvetési hiány újra romló külső mérleggel, gyorsuló, és már 2021 közepén 5% fölé emelkedő inflációval párosult (amikor még sehol nem volt energiaválság vagy háború vagy szankció). A 2020–2021-ben, két év alatt összesen 2,5%-os növekedés és alig emelkedő termelékenység mellett 20%-os nominális béremelkedés, a választástól nem független pénzosztás 2022 nyarára jelentősen hozzájárult az ekkor már valóban nagyon komoly veszteséget okozó energiaválság és az orosz invázió okozta egyensúlyvesztéshez. A változatosság kedvéért a gazdaságpolitika – a saját maga okozta csapdába süllyedve – ezúttal ellentétes előjellel folytatta prociklikus politikáját. A külső, exogén sokkok kínálati oldalról egyfelől és a belső, endogén keresletélénkítés másfelől, durva beavatkozás, megszorítás nélkül veszélyes és tartós ikerdeficitet vetített előre. (A külkereskedelmi cserearányok súlyos romlása meghatározó szerepet játszott a külső mérlegek romlásában. De a mesterségesen felpumpált, belföldi kereslet vezérelte, 2022 első felében 7-8%-os GDP-növekedés tovább erodálta a külső számlákat.)
Miközben a külső sokkok (energia, háború) miatt enyhíteni kellett volna ezek növekedés- és jövedelemcsökkentő hatását, ennek pontosan az ellenkezője történt. Egymásra torlódtak a feszültségek. Olyan magas volt a külső deficit, olyan magas volt (a GDP 10%-a körüli) a költségvetés első féléves hiánya, olyan nagy az államadósság, továbbá az infláció a külső és belső okok miatt már a 10 %-ot közelítette – az inflációs várakozások pedig ennél is jóval magasabban álltak –, a forint árfolyama lejtőre került, ezért a gazdaság irányítóinak nem maradt más választásuk, mint az egyoldalú, durva megszorítás. Jelentős rendkívüli adóemelés – egy sor szektoradó bevezetése, mások növelése – és több lépésben összesen 5000 milliárd forint beruházás halasztása. De a legjelentősebb megszorítást az inflációban ok és okozat szerepét is betöltő, aránytalanul magas nominális bérek és jövedelmek elinflálása (a csúcsán 26%-os árszínvonal-emelkedés) okozta. Ehhez a megszorító csomaghoz járult hozzá az árfolyamkrízis elhárítása miatt az MNB kétségbeesett lépése, az irányadó kamat 18%-ra emelése.
Mindezek fényében nem meglepő, hogy a magyar gazdaság a stagnálás közeli helyzetből 2022 közepe óta nem képes elmozdulni. Kétségkívül fontos szerepet játszik a gyenge külső kereslet, amit nem kompenzál a 2021/2022-ben magas cserearányromlást 2023-ban ellentételező, hasonló mértékű cserearány-javulás. A cserearány-javulás a jövedelemveszteséget megszüntette, javította a külső mérlegeket, de a fenntartható növekedéshez szükséges külső keresletbővülést nem helyettesíthette. A 2022 közepén elindított költségvetési és monetáris megszorítás a gyenge külső konjunktúrával párosulva azóta is fékezi a növekedést. Ezért nem az a meglepő – amit sok szakember kifejtett –, hogy recesszióba esett a magyar gazdaság, hanem az, hogy csak ekkora a visszaesés. 2022 közepétől az egyes negyedévek többségében recesszióban volt a gazdaság.
2022 első félévéhez képest 2022 második félévében erőteljes költségvetés kiigazítás történt. Ez folytatódott 2023-ban és 2024-ben.
Első ránézésre ez nem feltétlenül látszik. 2022-ben az éves hiány 6,2% míg 2023-ban 6,7% volt. Egyrészt az éves hiány eltakarja annak éven belüli lefutását, hiszen 2022 második felétől érdemi költségvetési megszorítás, keresletcsökkentés következett be; az első félévben még közel 10%-os hiány az év végére átlagban 6,2%-ra csökken. Másrészt a kamatkiadások ugrásszerűen emelkedtek 2022 és 2023 között. Ezért a szokásos költségvetési kiadások egyenlege a deficit növekedése ellenére – 6,2%-ról 6,7%-ra – 2023-ban is csökkent. Harmadrészt az EU-s források látszólag ugyan kevésbé csökkentek még 2023-ban, de valójában ezek jelentős hányada utólagos elszámolás formájában érkezett be. Ezért ezek az összegek finanszírozási tételek, amelyek új keresletet nem teremtenek.
Nagy érvágás, reálkereslet-mérséklődés volt a következménye a szárnyaló infláció pusztításának. Ugyancsak megszorító hatású a 2023-ban folyamatosan emelkedő reálkamat és az erősödő reál árfolyam, valamint a recesszióban alig emelkedő hitelkereslet. A belföldön ténylegesen rendelkezésre álló jövedelmeket a cserearányok javulása – a sikeres szankciópolitika – annyival növeli, amennyivel 2022-ben csökkentette. De ez a belföldi felhasználást/keresletet közvetlenül alig befolyásolja. Elsősorban azért, mert 2022-ben ezt a jövedelemveszteséget – szerencsére csak átmenetileg – külföldi hitellel, adósságfelvétellel és főként nem a belföldi felhasználás visszafogásával finanszíroztuk. A cserearány-javulás mellett a megszorítások is jelentősen hozzájárultak a külső egyensúly helyreállásához.
2024-ben még jobban kirajzolódott a megszorítások folytatódó prociklikus, növekedést visszafogó politikája. A költségvetésben 6,7%-ról 4,5% körüli szintre esik a hiány. Emellett az EU-tól érzékelhetően kevesebb forrás érkezik, mint az előző években, ami további kb. 1%-kal szűkíti a belső keresletet. E két tétel együttesen nagyon jelentős, 3%-ot meghaladó esést okoz a belföldi keresletben. A továbbra is gyenge, visszaeső exportkereslet ezt nyilván képtelen ellentételezni. De van még egy fontos, általában figyelmen kívül hagyott tétel az államháztartás keresletteremtésében. Ez pedig az MNB eredményváltozásának hatása.
A. Kamatveszteség a Növekedési hiteleken/kötvényen és az aranyvásárláson
Az MNB az államháztartás egyik alrendszere. Ezért közgazdasági, gazdaságpolitikai szempontból mindenképpen indokolt a jegybank eredményének konszolidálása az államháztartás mérlegében. (ld. még a vitát a jegybank eredményének közpénzjellegéről.) Az MNB 2023-ban kb. 1800 milliárd forint veszteséget realizált. Ennek két fő forrása lehetett. Az egyik és a kisebbik tétel a nem kamatozó aranytartalékon egy év alatt elvesztett kamatjövedelem, ami kb. 130-150 milliárd forint. Az aranytartás a magas kamatveszteség mellett monetáris és biztonsági szempontból is teljesen értelmetlen (v. ö. Nagy Márton: Már rég nincs aranyunk, Index, 2017. január 10.) Ezen az arany árfolyamának emelkedése sem változtat. Az árfolyamnyereség ugyanis addig, amíg el nem adják, virtuális, úgynevezett nem realizált eredmény.
A másik, és jóval nagyobb veszteséget okozó tétel a nagyrészt szakmailag védhetetlen, fedezetlen kamatpozíció. Ennek két fő eleme a Növekedési hitelprogram és kötvényprogram, valamint a mesterségesen leszorított hozamú, és túlzott mértékű állampapír-vásárlás. 2013 és 2016 között a növekedési hitelek meghirdetése mindenképpen indokolható döntés volt. A banki hitelállomány éveken át csökkent, és ennek megállítására, megfordítására szükség volt. (A hitelezés befagyásának egyik oka egyébként éppen az unortodoxia jegyében bevezetett és a veszteséges bankok tőkéjét konfiskáló banki különadó volt.) Ugyanakkor határtalan önbizalomra vagy/és elemi szakmai hibára utal – lehet választani! – 10 évre fix, nulla kamaton hitelt nyújtani, azaz fedezetlen kamatpozíciót felvenni. Egyúttal azt hinni, hogy az infláció örökre alacsony marad.
A jegybanki likviditásteremtést 2017-től azonban már mennyiségileg sem indokolta a gazdasági növekedés és ezen belül a hitelállomány organikus és dinamikus, két számjegyű emelkedése, különösen nem fix kamaton. A 2019-ben meghirdetett Növekedési kötvényprogramra, ha lehet, még kevésbé volt szükség, ráadásul annak futamideje 15 év, és csak a végén kell egy összegben törleszteni. Így a fedezetlen kamatkockázat (a hitelhez képest hosszú lejárat miatt) még sokkal nagyobb.
Amikor a jegybank hitelt nyújt, akkor egyszerre pénzt, likviditást teremt. Ez természetesen belefér a szokásos tevékenységébe, ha az változó kamatbázison történik, és ha az nem keresztezi az árstabilitást és a rendszerstabilitást. Ha azonban mélyen piaci kamatszint alatt és – ráadásul – rögzített kamaton teremt pénzt a jegybank, akkor az infláció megugrásakor a lényegesen megemelkedő kamatszint mellett olyan kamattámogatást, jövedelemtranszfert nyújt a hitelek felhasználóinak, ami már erősen vitatható. Elsősorban azért, mert ilyen esetben a jegybank átveszi a kormány, a költségvetés feladatát, úgynevezett kvázi fiskális tevékenységet folytat. Ha a kormány élénkíteni szeretné a hitelkeresletet, akkor a támogatást a költségvetés terhére kell megtennie. Amikor az MNB átveszi ezt a feladatot, akkor a költségvetés helyett cselekszik. Amikor a szakmai hibák miatt magas veszteséget szenved el az MNB, akkor ez megegyezik azzal, mintha a költségvetés veszítene. Ennyivel (1800-150 milliárd = 1650 milliárd forinttal, ami magában foglalja az állampapír-állományon elszenvedett veszteséget is), a GDP 2,2%-ával – nagyobb volt valójában a költségvetés hiánya 2023-ban.
Az MNB a veszteségét a saját maga által teremtett jegybankpénzzel finanszírozta, vagyis monetizálta. Ennek pontosan olyan a makrohatása, mintha a kamattámogatást annak korrekt módján a költségvetés nyújtotta volna, és ezt az MNB közvetlenül nulla kamatozású hitellel finanszírozza.
Az MNB vesztesége mögött nem az a fő kérdés, hogy miként hat az MNB tőkéjére, s főként nem az, hogy utólag hogyan rendezik. Az alapkérdés az, hogy a veszteség keletkezésének pillanatában hogyan finanszírozzák. Ha az MNB pénzteremtéssel, a jegybankpénz tömegének felfújásával biztosítja a veszteség finanszírozását, akkor az a gazdaság másik alrendszereiben fedezetlen jövedelmet keletkeztet. (Ha a jegybanki veszteséget vagy a kamattámogatás költségvetés deficitet növelő egyenlegét a jegybank monetizálja, azaz saját pénz teremtésével finanszírozza, akkor annak a makroszintű keresletre ugyanolyan lesz a hatása.) Alapvetően azért, mert az MNB által nyújtott, 5000 milliárd forintot meghaladó, átlagosan 1-1,5%-os hitelkamattal szemben a legkritikusabb periódusban 18% kamatot is fizetett a jegybank a bankok nála elhelyezett szabad likviditására. (Az további súlyos kérdéseket vet fel., hogy miért roppant megkésve és elégtelen mértékben emelte meg a tartalékkötelezettséget az MNB, és miért fizetett sokáig magas kamatot ezekre.) Ahhoz pedig nincs szükség atomfizikai ismeretekre, hogy meglássuk: ebből orbitális veszteség keletkezik. Vagy a jegybanknál, vagy ha költségvetés nyújtaná transzparensen a kamattámogatást, akkor közvetlenül a költségvetésben. A veszteséggel egyidejűleg viszont a hiteladósoknál ezzel arányos jövedelem, talált (windfall) profit keletkezik. Az infláció durván apasztja a felvett hitel nettó jelenértékét. Minél nagyobb az infláció, minél inkább elhúzódik, minél hosszabb az átlagos futamideje (duration), annál jobban csökken a felvett hitel értéke és az utána fizetendő, rögzített kamat értéke.
Az a többletjövedelem, ami az üzleti szektorban keletkezik, tartalmilag az államháztartás vesztesége. Természete szerint ez ugyanolyan hatású, mint a belföldi pénzügyi megtakarítással nem fedezett államháztartási hiány: fedezetlen jövedelemtöbblet, túlkeresletet, inflációt és/vagy külső egyensúlyromlást és/vagy részben a pénzügyi megtakarítás növekedését eredményezi. A 2023-as adatokat nézve úgy tűnik, hogy a veszteségen keresztül kiáramló jövedelem és mögötte a kiáramló likviditástöbblet elsősorban az inflációt táplálta, de a pénzügyi megtakarításokat is bővítette.
B. MNB-veszteség és a mennyiségi lazítás (QE)
Az MNB veszteségéhez és az infláció magas szintjéhez a bank mennyiségi lazítása (QE) is hozzájárult. A QE a pandémia idején, 2020-ban jelentős részben védhető volt. De 2021-ben a gyors stabilizáció mellett már aligha. Ráadásul az MNB korábban az önfinanszírozás alapjaiban is hibás és túlzásba vitt politikájával maga is hozzájárult az intézményi és a lakossági állampapírpiac erőltetett szétválasztásához, repressziójához, az intézményi piacon a hozamgörbe mesterséges leszorításához. Ezen a mesterségesen leszorított hosszúlejáratú államkötvény-hozamgörbén tömegesen vásárolt az MNB értékpapírokat. Az infláció emelkedésével felfelé tolódó hozamgörbe ugyancsak nagy veszteséget okozott a jegybanknak, és így az államháztartás egészének. A QE keretében az MNB 3500 milliárd forint értékű kötvényt vásárolt, lényegében abszolút rövid forrásból (overnight) a saját maga teremtette pénzel finanszírozva a költségvetést. Tartalmilag a nap végén ezúttal is a költségvetés hiányának (egyébként formailag tiltott) monetizálásáról beszélhetünk. A költségvetés öt- és tízéves futamidejű kötvényt bocsátott ki, látszólag hosszú forrást vont be. Valójában azonban az MNB teremtette szuperlikvid, a bankok által az MNB-nél elhelyezett kereskedelmi banki tartalék, azaz rövid betét volt a "forrása". (Természetesen a jegybank nem forrásból hitelez.) Ezért a hozamgörbe emelkedésekor a kamatkülönbözeten az MNB által elszenvedett veszteség tartalmilag ismét az államháztartás egészének a vesztesége. Az állam végeredményben az MNB mérlegén keresztül – noha nem szeretem ezt a kifejezést használni – ezúttal is fedezetlen pénzteremtéssel finanszírozta a konszolidált hiányát. Az állam az MNB által önmagát hitelezte, ultrarövid „forrásból”, nem tartós megtakarításból, és nem az államháztartáson kívül álló harmadik fél által. A tankönyvekben tipikusan ezt nevezik inflációs finanszírozásnak.
Az MNB vesztesége 2024-ben lényegesen csökken az infláció és kamatszint markáns visszaesése miatt. Becslések szerint valahol a GDP 1%-án belül alakulhat, vagyis legalább 1,5%-kal javul 2023-hoz képest. (A forint árfolyamának leértékelődése és az ezen keletkező, döntően nem realizált nyereség az MNB negatív tőkéjét javítja, és nem a folyó eredményét.) Ugyanakkor ezzel szemben a költségvetés arányosan sokat veszít az állam deviza adósságának drágulásán. Ez azt jelenti, hogy 2023 és 2024 között az államháztartás által keletkeztetett makroszintű kereslet az MNB eredményjavulásával (veszteségcsökkenésével, ami a GDP 1,5%) és a fentiekben jelzett tételekkel korrigálva (a költségvetési hiány 2,2%-os csökkenésével és az uniós források kb. 1 %-os szűkülésével együtt) valószínűleg több mint 4%-os mínuszban. Vagyis együttesen ennyivel szűkül az állami szféra teremtette a makroszintű kereslet. Ez olyan nagymértékű megszorítás, ami nagyon fájdalmas, és ritkán fordul elő. Hiába nő idén is jelentősen a reálbér, ez legfeljebb arra elég, hogy a fogyasztás növekedésén keresztül a gazdaság megússzon egy látványos visszaesést. (Az külön elemzést igényel, hogy meddig folytatható büntetlenül a nominális béreknek a termelékenység növekedésétől hosszú ideje és nagy mértékben elszakadó emelkedése.)
A 2022 közepe óta tartó helyben járás hátterének felvázolása, a permanens megszorítás politikája talán jobban megvilágítja azt, hogy a kormányzat által 2023-2024-re előre jelzett kétszer 4%-os, összesen több mint 8%-os növekedés helyett lényegében miért stagnált a magyar gazdaság. A jelen stagnálása a kedvezőtlen külső körülmények és a gazdaságpolitika versenyképességet strukturálisan is aláásó szerkezete mellett annak az ára, hogy folyamatosan akkor élénkített a gazdaságpolitika – 2017-2019 és 2021-2022 közepe között –, amikor nem volt erre szükség. És akkor kényszerült megszorítani, amikor éppen enyhíteni kellett volna a kedvezőtlen hatásokat, 2022 közepétől napjainkig.
Ezen a ponton nem kerülhető meg a jövőre való kitekintés. A kormány Új Gazdaságpolitikát (NEP) hirdetett. Azaz a régit. Ismét visszatér a magasnyomású gazdaságpolitika leszerepelt receptjéhez, kiegészítve az alig felfogható gazdasági semlegességgel. Akkor és úgy térne vissza erre az útra, amikor még a szükséges feltételekből annyi sem adott, mint korábban. Az árstabilitás törékeny, a hazai munkakínálat szűkös és a munkaerő-tartalék szerkezete sem megfelelő, a költségvetés hiányát mérsékelni kellene, a külső kereslet gyenge. Ráadásul azt is látni kellene, hogy ez a politika, mint az összes az elmúlt 14 évben, a régió többségéhez viszonyított fokozatos lemaradást okozott.
A magasnyomású gazdaságpolitika egy nyitott, kis gazdaságban tipikus zsákutca. Egy ilyen gazdaságban a tartós, fenntartható, egyensúlyőrző és felzárkózást eredményező gazdaságpolitikának külső kereslet-, vagyis export- és beruházás-vezéreltnek kell lennie. (Ez nem öncél, mert a legfontosabb cél az életszínvonal minél gyorsabb emelése, különösen a leszakadtak helyzetének javítása.) De ez sem elég, mert a beruházásoknak is főként exportorientált, a piaci versenyben kiválasztódott, magas termelékenységet hozó, ingyenes állami támogatást csak kivételesen igénybe vevő (pl. innovatív, komoly K+F tevékenységet folytató, kiemelkedő hozzáadott értéket előállító) hazai és külföldi magánvállalkozásokon kell alapulnia. Ha ezek a feltételek adottak, akkor ezen az alapon a külső és belső pénzügyi pozíció fenntarthatóságát szem előtt tartva bővülhet a magán- és a közösségi fogyasztás, javulhat dinamikusan az életszínvonal, bővülhet a termelő és a nem termelő közösségi beruházás, erősödhet a társadalmi kohézió.
Az Új Gazdaság Politika (NEP) pontosan ennek a logikának az ellenkezőjét képviseli. Kiagyalói fordítva ülnek a lovon. A belföldi kereslet pörgetése, a fogyasztás és a belföldi piacot megcélzó – akár hazai, akár külföldi – beruházás egyoldalú ösztönzése a legbiztosabb út a pénzügyi egyensúly megbillenéséhez. (Csak marginálisan jobb a hatása az alacsony hozzáadott értéket előállító és egyúttal alacsony nettó exportot előállító külföldi beruházásoknak.) A belföldi kereslet élénkítése egyvalamit biztosan kivált: az import növekedését, ezzel a kereskedelmi és a fizetési mérleg romlását. Attól, hogy belföldön nő a kereslet, sajnos Németországban, Kínában még nem áll vissza a korábban látott növekedés. De a belföldi kereslet bővülése még a növekedés átmeneti bővülését is legfeljebb korlátozottan idézi elő. A belföldi élénkülés nyomán kialakuló növekvő import, romló kereskedelmi mérleg, a romló nettó export miatt gyengíti, szélső esetben lenullázhatja a növekedést (növekedés = fogyasztás + beruházás + nettó export növekedése). Tehát a belföldi kereslet erőltetett növelése és a külső egyensúly között átváltás (trade off) lehet. De az árstabilitás is sérülhet. Ha ugyanis a belső kereslet bővülése versenyképes erőforrás-tartalékok – munkaerő, exportkapacitás és bővülő külső kereslet – hiánya mellett alakul ki, akkor az a külső egyensúly megbomlásához, az árfolyam leértékelődéséhez és a kínálattal nem, vagy részben találkozó, mesterségesen felfújt kereslet inflációhoz vezet.
Ezen nem változtat – inkább még talán ront is –, ha a magas nyomás béroldalról indul. Az igaz lehet ugyan, hogy a bérek feszített ütemű emelkedése elvben elvezethet hatékonyabb, magasabb termelékenységű gazdasági szerkezet kialakulásához. Ennek azonban kemény feltételei vannak. Az első és legfontosabb, hogy éles, széles körű piaci verseny legyen. A lépten-nyomon a versenyt korlátozó, a gazdaságba mélyen és kiszámíthatatlanul beavatkozó, az adókat folyamatosan rángató állam ennek a feltételnek nem tesz eleget. .( Az sem állja meg a helyét, hogy a magyar adó rendszer nagyon versenyképes lenne. Ha a valóban (túl) alacsony társasági adót kiegészítjük az iparűzési adóval és a szektor adókkal akkor nemzetközi összehasonlításban meglehetősen magas az üzleti szektor adó terhelése.) Továbbá ahhoz, hogy a bérnyomás szelekcióhoz, a munkaerő hatékony területekre áramlásához vezessen, általánosságban érvényesülnie kellene a kemény költségvetési korlátnak – a schumpeteri kreatív rombolásnak. Közel fél évszázaddal azt követően, hogy Kornai János lenyűgöző könyvében kifejtette a puha költségvetési korlát mindent romboló hatásmechanizmusát – nem csak a szocializmusban –, jó lenne, ha az ebből adódó tanulságokat levonnák a gazdaságpolitika alakítói. A NEP ugyanis túlságosan puha és sokszor ingyenes pénzek tömeges bevetésével a puha költségvetési korlátot széles körben intézményesíteni szándékozik. A puha költségvetési korlát és a széles körű korrupció viszont ikertestvérek.
A puha költségvetési korlátot erősíti, az alacsony nemzetközi versenyképességet konzerválja, a magyar munkát értékeli le a a forint árfolyamának trendszerű, sokáig szándékosan is támogatott folyamatos leértékelődése. (Ez a folyamat hasonlóan káros mint a 2001-2008 között megvalósult, a fundamentumokkal nem alátámasztott, erőltetett felértékelő árfolyam politika.) Nem igazán található példa arra, hogy a közepes fejlettségi szintet maga mögött hagyó gazdaság, amilyen a miénk is, sikeres felzárkózást tudna felmutatni leértékelődő, főként reálleértékelődő árfolyam mentén. Az utolérés kulcsa ugyanis a megcélzott országokhoz képest gyorsabb termelékenység növekedés. Ha ezt sikerül elérni akkor ennek szükségképpen tükröződnie kell minimum az árfolyam reál felértékelődésében. A tapasztalatok is ezt sugallják: Lengyelország, Csehország, Horvátország, Románia,a Baltikum, Dél-Korea,Izrael és a sor folytatható.
A magánzsebekbe bőségesen adagolt vissza nem térítendő pénzek, a (túl) puha, olcsó, támogatott hitelek, az elkerülhetetlennél is nagyobb kamattámogatás, a negatív reálkamat minél tovább vannak jelen a gazdaságban, annál kártékonyabbak. A puha pénzek elkényelmesítenek, zombi vállalatok tömegének biztosítanak túlélést, hatékonytalanul kötik le az egyre szűkösebb munkaerőt, komoly erőforrás-pazarláshoz vezetnek. Az ingyenes vagy nagyon puha pénzek NEP-ben tervezett bőséges alkalmazása a megtérülési/hatékonysági követelmények fellazításával a kinyilvánított célokkal ellentétben nem a termelékenység már eddig is kiábrándítóan lassú – 14 év alatt alig több, mint évi 1%-os – növekedését fogja segíteni. Azzal éppen ellentétes hatású lesz.
Befejezésül azt emelném ki, hogy a bevezetésre váró régi/új gazdaságpolitika kimenetele nem bizonytalan. Ha a külső kereslet élénkülése nélkül, erőltetett béremelésen alapuló fogyasztás és a belföldre irányuló beruházások felpörgetése révén emelkedik a belső kereslet, valamint puha pénzek osztogatásával kísérletezik a gazdaságpolitika, az biztosan egyensúlyromláshoz, nem fenntartható, nem dinamikus, nem tartós növekedéshez és nem felzárkózáshoz vezet. Sokkal inkább a környezetünk többségéhez képest eddig tapasztalt lassú lecsúszást vetíti előre.
Forrás:portfolio.hu