Mendelssohn, Mahler, Liszt és Richard Strauss művei szólalnak meg a Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ) márciusi koncertjein Fischer Iván vezényletével a Müpában.
Március 16-án, 17-én és 19-én a kontrasztok koncertjével készül a BFZ. Mendelssohn Olasz szimfóniáját a vérpezsdítő tánc és életöröm, míg Mahler Dal a Földről című szimfóniáját a különös búcsúzás jellemzi. A koncertekhez két szólista - Gerhild Romberger (alt) és Dean Smith (tenor) - csatlakozik. A Fesztiválzenekar a koncertek előtt európai turnéra, Svájcba, Franciaországba és Németországba viszi a műsort - közölte az együttes.
A program első felében a fiatal Mendelssohn itáliai úti benyomásai szólalnak meg. A derűs olasz életérzésen, a szemlélődésen és a zárótétel fergeteges dél-olasz táncán kívül az alkotó a lassú tételben élete két kulcsfontosságú szereplőjének - tanárának és Goethének - is emléket állít.
A szünet után Mahler különös hangulatú, hattételes, kínai versek német átköltésére írott műve következik. A zeneszerzőt babonás félelem tartotta vissza a kilencedik szimfónia megírásától, ezért nem sorszámot, hanem címet adott neki. Mahler két énekhangra és zenekarra komponált Dal a Földről (Das Lied von der Erde) című szimfóniáját csak 1911-ben, a komponista halála után mutatták be.
A BFZ zeneigazgatója március 29-én és 30-án, valamint április 1-jén Liszt 1. magyar rapszódiáját vezényli a cimbalomművész Ökrös Oszkár szólójátékával, majd Dejan Lazic előadásában hallható Liszt 2. (A-dúr) zongoraversenye. A koncertek második felében Richard Strauss Imigyen szóla Zarathustra című szimfonikus költeményének dallamai szólalnak meg.
Liszt Richard Straussra gyakorolt hatásai közül a legnyilvánvalóbb a szimfonikus költemény műfaja, amelynek kitalálója és első nagy képviselője Liszt volt, és akinek a nyomdokaiba a fiatal Strauss lépett. A koncerteken a két szerző három műfajban írt reprezentatív alkotásai hangzanak el.