Előterjesztés a Kenézy Gyula Kórház-Rendelőintézet működését érintő kérdésekről

I.

A kórház további működésére vonatkozó stratégiai célok

 

A Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat Közgyűlése (továbbiakban: közgyűlés) már több alkalommal foglalkozott a Kenézy Gyula Kórház-Rendelőintézet (továbbiakban: kórház) gazdálkodásának helyzetével, szakmai feladatainak ellátásával.

A pénzügyi beszámolók, a 2007. évi költségvetés és az egészségügyi reform által teremtett kényszerű helyzet kapcsán szükségessé vált átszervezési intézkedések előkészítése, ezen előterjesztések bizottsági, közgyűlési tárgyalása során is egyértelművé vált, hogy 2005-ben az intézményben elindult folyamatok, a tartalékok megszűnése, a finanszírozás átalakulása mára kezelhetetlen működést eredményezett. Az intézmény pénzügyi helyzetét, gazdálkodásának állapotát és a 2006. évi gazdálkodásról készült beszámolót az előterjesztés 1-3. számú mellékletei mutatják be.

A finanszírozási rendszer 2006. évi változása, majd a Kormányprogram részeként elindított egészségügyi reform intézkedései olyan mértékű bevételkiesést jelentenek, ami a korábbi működési keretek közötti feladatellátást lehetetlenné teszi.

Az egészségügyi ellátórendszer fejlesztéséről szóló 2006. évi CXXXII. törvény indokolása szerint az egészségügyi ellátórendszer átalakítása és fejlesztése az egészségügyi reform meghatározó eleme. A reform és a fejlesztési program célja a lakosság születéskor várható élettartamának növelése és egészségi állapotának javítása, valamint a területi és a társadalmi csoportok közötti egyenlőtlenségek csökkentése, egy korszerű, hatékony és igazságos ellátórendszer megteremtése. Az átalakítás célja egy olyan egészségügyi rendszer létrehozása, melyben méltósággal lehet gyógyulni, és méltó módon lehet gyógyítani. A célok elérésének egyik meghatározó feltétele az ellátórendszer szerkezetének és működésének átalakítása, oly módon, hogy méltányos, igazságos hozzáférést biztosítson a betegeknek az ország egész területén.

Fentiek ellenére az Egészségügyi Minisztérium 2007. március 08. napján kelt 5873-1/2007-1000 Min. számú határozatával a kórházban az aktív ágyak számát 36 %-kal csökkentette (1.307-ről 844-re), miközben a területi ellátási kötelezettséget alapvetően változatlanul hagyta, ami az országos átlaghoz képest lényegesen jobban nehezíti az aktív kórházi ellátáshoz való jutást.

A kórházi összágyszám csökkenésen belül az egyes szakmák ágyszámának kirívóan magas mértékű csökkentése az ellátás teljesíthetetlenségét okozza. Az eredeti és a miniszteri határozat szerinti ágyszám alakulását az előterjesztés 4. számú melléklete mutatja be.

A kórházi reform következtében az Országos Egészségügyi Pénztárral kötött szerződés jelentős mértékben csökkentette a kórház finanszírozását, amely tovább lehetetleníti a működést. A finanszírozás alakulását az előterjesztés 5. számú melléklete mutatja be.

Az elmúlt évhez képest a kórház a 2007. évre tervezett bevételének (OEP finanszírozás, intézményi működési bevételek, felhalmozási és tőkejellegű bevételek, fenntartó támogatása és egyéb bevételek) mértéke 21,12%-kal csökken, amelyet tovább növel még a 7%-os becsült infláció.

Tovább nehezíti a kórház helyzetét, hogy jelenleg nem lehet tervezni a működéshez szükséges bevételeket, mivel nincs jogszabályban rögzítve a finanszírozás mértéke, amely szerint biztonsággal kiszámolható lenne, hogy hosszú távon pontosan mennyi pénzzel gazdálkodhat az intézmény. Így jelenleg kizárólag a két hónapra (április, május) - emelt összegre - megkötött OEP finanszírozási szerződés tartalmazza a kórház finanszírozásának mértékét. Amennyiben a májust követő időszakra vonatkozóan nem sikerül az Egészségügyi Minisztériummal és az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral megállapodni, úgy a 21,12%-kal csökkentett finanszírozási összeggel kell számolni.

A kórház vezetése a bevételek drasztikus mértékű csökkenése miatt a biztonságos működés érdekében szükségesnek tart egy 200 fős csoportos létszámcsökkentést, amely az ágyszám és a finanszírozás csökkentés arányát is figyelembe véve az alkalmazottak 10%-át érintheti.

Annak érdekében, hogy a létszámcsökkentés minél kevesebb munkavállalót érintsen a menedzsment folyamatosan vizsgálja annak lehetőségét, hogy mely szervezeti egységeinek kiszervezésével lehet gazdaságosabban működtetni az intézményt.

A kormányzati intézkedések, az utolsó pillanatban bevezetésre kerülő, az alkalmazás időpontjában nem hozzáférhető jogszabályok olyan helyzetbe hozzák a tulajdonosokat, hogy azok a finanszírozás csökkenése miatt kénytelenek legyenek magántőkét bevonni és úgy privatizálni a kórházakat, hogy azok sem az alkalmazottak, sem pedig a betegek érdekeit nem szolgálják.

A Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat ezt nem tartja elfogadhatónak, szándéka az, hogy a kórház köztulajdonban maradjon. A közszolgáltatás biztosítása érdekében egy olyan megoldást szükséges kidolgozni, amelyben a három legfőbb cél megvalósul:

- megmenteni a betegellátást,

- az önkormányzati tulajdont,

- az ott dolgozók számára foglalkoztatást biztosítani.

A csődhelyzet elkerülése, a folyamatos betegellátás biztosítása és az alkalmazottak továbbfoglalkoztatása érdekében szükségessé válik a kórház működési formájának megváltoztatása.

Önállóan gazdálkodó költségvetési szervként történő további működtetés esetén az önkormányzati kiadások növekedésével, ugyanakkor az ellátás színvonalának csökkenésével kell számolni.

A gazdasági környezet, a gazdasági társaságokra vonatkozó szabadabb mozgástér (vállalkozási tevékenység folytatásának lehetősége) szükségessé teszik a korlátozott lehetőségekkel bíró (vállalkozási tevékenységektől elzárt) költségvetési szerv átalakítását.

Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény lehetőséget biztosít arra, hogy az önkormányzat - mint alapító - a költségvetési szervet megszüntesse, ha az ellátandó feladat más módon vagy más szervezetben hatékonyabban teljesíthető.

A kórház vezetése kezdeményezi, hogy a kórház működtetése és feladat-ellátása a jelenlegi költségvetési szerv helyett - a piaci jellegnek leginkább megfelelően - gazdasági társasági formában történjen.

Szakmai állásfoglalásuk szerint Hajdú-Bihar megye egészségügyi ellátásának biztosításában jelentős előnyökkel járhat a gazdasági társaság formájában végzendő vállalkozási tevékenység. Az egészségügyi közszolgáltatás gazdasági társasági formában történő ellátása miatt az egészségügyi szolgáltatói feladatok ellátásának rendszere nem változik.

Az önkormányzat egészségügyi szakellátásra kiterjedő feladatát szerződés keretében egy egészségügyi szolgáltató gazdasági társaság végezné. Az önkormányzat egyszemélyes tulajdonában álló egészségügyi szolgáltató gazdasági társaság alkalmazná az egészségügyi feladatellátásához szükséges munkavállalókat, ellátná az orvosok és szakdolgozók szakmai felügyeletét, feladatkörét érintően vállalkozói, közreműködői szerződéseket kötne.

A kórház, mint költségvetési szerv keretében lévő egészségügyi feladatellátást szolgáló vagyon kezelésére, hasznosítására egy ugyancsak 100%-os önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság alapítása célszerű.

A vagyonkezelő – hasznosító gazdasági társaság piaci alapú, profitorientált tevékenységet folytatna, amelyből származó nyereség az egészségügyi közszolgáltatást végző gazdasági társaság fejlesztési szükségleteinek részbeni fedezetéül is szolgálhatna.

Fenti koncepció egyértelmű profiltisztítást, az ellátandó feladatok és tevékenységek tekintetében világos működési és érdekeltségi viszonyokat teremt.

Az önkormányzat - mint mindkét társaság tulajdonosa - a vonatkozó jogszabályok keretei között érvényesíteni tudná tulajdonosi akaratát, érdekeit, miközben az egészségügyi közszolgáltatás terén jelentkező pénzügyi tehervállalási kötelezettségeit (fejlesztés, felújítás) mérsékelheti a vagyonhasznosításból származó eredmény átcsoportosítása révén.

A vagyonkezelő-hasznosító gazdasági társaság alapítását 2007. június 01. napjával, a kórház, mint költségvetési szerv megszüntetését 2007. szeptember 30. napjával, az egészségügyi szolgáltató gazdasági társaság alapítását pedig 2007. október 01. napjával tartja célszerűnek megvalósítani a kórházi menedzsmentje.

 

A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Kjt.) 25/A. §-a szerint a kórház, mint költségvetési szerv jogutód nélküli megszűnése esetén a közalkalmazottak közalkalmazotti jogviszonya is megszűnik. A Kjt. a kórház alkalmazottainak továbbfoglalkoztatására garanciát nyújt azzal, hogy az átalakulást követően a továbbfoglalkoztatást a gazdasági társaságok biztosítják, ha az alkalmazott úgy nyilatkozik, hogy a gazdasági társaságnál történő további foglalkoztatásához hozzájárul. Abban az esetben, ha az alkalmazott nem járul hozzá a gazdasági társaságokban történő továbbfoglalkoztatásához, végkielégítés illeti meg.

A fentiekben leírt intézkedéseket követően az intézmény továbbra is magas színvonalú egészségügyi ellátást nyújt a megye lakossága és számtalan esetben a régió, valamint az ország más területéről érkező betegek számára.

 

Javasolom, hogy a közgyűlés a határozati javaslatnak megfelelően döntsön a kórház további működésére vonatkozó stratégiai célokról.

 

 

 

 

 

II.

A működési forma módosításáig szükséges intézkedések

 

1.         Tájékoztató a kórház szervezeti és működési rendjének átalakításról

 

A közgyűlés – mint a kórház fenntartója – támogatja a kórház vezetésének azon szándékát, hogy a szervezeti egységek gazdaságosabb működtetése érdekében módosuljon a működési rend és a szervezeti struktúra.

A főigazgató a finanszírozható feladat-ellátás feltételeinek biztosítása érdekében - az intézmény szervezeti struktúrájának és a szervezeti egységek feletti irányítási jogkörök megváltoztatásával – kezdeményezte a szervezeti és működési szabályzat módosítását a következők szerint:

1.         A Központi Műtő kihasználtságának és az intenzív-aneszteziológiai szakellátás helyzetének javítása érdekében Központi Aneszteziológiai és Intenzív Terápiás Osztály (KAITO) létrehozása a Központi Műtő és az Intenzív-Aneszteziológiai Osztály összevonásával.

2.         A Kórházhigiénés Osztálynak a Klinikai Farmakológiai és Felnőtt Infektológiai Intézetbe történő integrációja, melyen belül klinikai farmakológiai részleg, felnőtt infektológiai részleg és kórházhigiénés részleg működik.

3.         A közvetlen betegellátást végző szervezeti egységek között Központi ellátó egység elnevezéssel új szervezeti egység kialakítása, mely magába foglalja a Központi Aneszteziológiai és Intenzív Terápiás osztályt, a Klinikai Farmakológiai és Felnőtt Infektológiai Intézetet illetve az Intézeti gyógyszertárat.

4.         A főigazgató-helyettes a főigazgató közvetlen irányítása alatt lévő szakmai igazgatókkal azonos irányítási szinten látja el feladatát.

5.         A főigazgató közvetlen irányításával végzi tevékenységét a főigazgató-helyettes, a szakmai (orvos-, ápolási- és gazdasági-) igazgatók, továbbá a Titkárság és az Ellenőrzési Osztály.

6.         A főigazgató-helyettes közvetlen irányítása alá tartozik a Döntéselőkészítő osztály, a Munkaügyi és Oktatási csoportot magába foglaló Humánpolitikai osztály, a Minőségfejlesztési csoport, az Orvosi szakkönyvtár és a Kórház lelkészi szolgálat.

7.         A Minőségfejlesztési vezető szervezeti egység elnevezése Minőségfejlesztési Csoportra változik.

8.         Az orvos-igazgató irányítása alatt működnek a közvetlen beteg-ellátást végző szervezeti egységek, azaz a fekvőbeteg-ellátó osztályok, a járóbeteg-szakellátás, a Központi Diagnosztikai Osztályok (Patológiai osztály, Központi Radiológiai Diagnosztika, Nukleáris Medicina Osztály, Központi Laboratórium) és a Központi Ellátó Egységek (Központi Aneszteziológiai és Intenzív Terápiás osztály, Klinikai Farmakológiai és Felnőtt Infektológiai Intézet, Intézeti gyógyszertár).

9.         Az ápolási igazgató feladatköréből az oktatási feladatok a Humánpolitikai osztály Oktatási csoportjához kerülnek át. Az 1 főből álló Ápolási Igazgató Titkársága nem szerepel külön szervezeti egységként az organogramon. Az ápolási igazgató közvetlen irányítása alatt működik az Ápolási osztály, a Dietetikai csoport, a Szociális csoport, a Betegruha raktár és az Orvos-nővér szálló.

 

10.       A Gazdasági Igazgató Titkársága – az Ápolási Igazgató Titkárságához hasonlóan - nem szerepel külön szervezeti egységként az organogramon. A gazdasági igazgató közvetlen irányítása alá tartozó Pályázati csoport és Humánerőforrás-gazdálkodási csoport a Humánpolitikai osztályhoz kerül át. A Pénzügyi-számviteli csoport új elnevezése - feladatkörének bővülése miatt - Pénzügyi-Számviteli és Bérgazdálkodási csoport. A gazdasági igazgató közvetlen irányításával látja el tevékenységét a főmérnök, a Logisztikai és Ellátási osztály, a Közgazdasági osztály és a Műszak-üzemeltetési osztály.

Az intézmény új szervezeti struktúráját az előterjesztés 6-10. számú mellékleteit képező organogram mutatja be.

Az új szervezeti felépítés és működési rend kialakítása nem eredményez létszámcsökkentést.

 

A tervezett intézkedést a munkáltató a döntést megelőzően a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény 21. § (2) bekezdése alapján véleményeztette a szakszervezettel, továbbá a Szakmai Vezető Testülettel és a kórház Főorvosi testületével.

Kérem a közgyűlést a kórház szervezeti és működési szabályzatának módosításáról szóló tájékoztató elfogadására.

 

 

2.         A gazdálkodás helyzetének átmeneti rendezéséhez ideiglenes pénzeszköz átadásáról

 

A Kenézy Gyula Kórház – Rendelőintézet likviditási helyzete az elmúlt években jelentősen romlott. A szállítói tartozások nem megfelelő ütemű kiegyenlítése a kórház bevétel-kiesése miatt következett be. Nagymértékben nőtt a kiegyenlítetlen szállítói tartozásállomány az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának 2006. évben bevezetett új rendszere szerinti finanszírozást követően.

A menedzsment kihasználta a lehetőségeket a felhalmozott szállítói tartozás állomány kiegyenlítésére. A szállítókkal egyeztetett módon, a betegellátást nem veszélyeztetve valósítja meg a számlák kiegyenlítését. A 2006. december 31-ei szállítói állomány 2007. február 28-ra 1.351 millió Ft-ról 1.379 millió Ft-ra növekedett és a 2007. április 6-ai állomány már 1.472 millió Ft volt. A felhalmozott adósság jelentős részét át tudták ütemezni, ugyanakkor több kisebb szállító nem tudott eleget tenni kérésüknek, mivel az átütemezés működésük ellehetetlenüléséhez vezetett volna. Jelenleg 200 millió Ft olyan tartozásállomány van, amely sürgős megoldásra vár, de a kórház anyagi helyzete nem teszi lehetővé a rendezését.

Az átmeneti időszakra a kórház részére a legsürgetőbb szállítói tartozások rendezéséhez 200 millió Ft ideiglenesen átadott pénzeszköz biztosítása szükséges, amelynek fedezete rövid lejáratú működési hitel. Az 1.141.399 ezer Ft hitel felvételi korlát lehetővé teszi az önkormányzat számára, hogy a költségvetésben tervezett 400 millió Ft-on felül további 200 millió Ft hitelt felvehessen.

A felvett 200 millió Ft hitel visszafizetését a kórház szervezetének átalakításkor, a vagyonhasznosításhoz kapcsolódó bevételből kell végrehajtani 2007. december 31-ig.

Javasolom, hogy a közgyűlés a határozati javaslatnak megfelelően döntsön a kórház számára 200 millió Ft ideiglenes pénzeszköz átadásáról.

 

 

 

 

3.         Tájékoztató a 2/2007. (II. 1.) MÖK határozattal elrendelt létszámcsökkentés végrehajtásáról

A közgyűlés 2/2007. (II. 1.) MÖK határozatával a kórháznál 280 főt érintő egy ütemben végrehajtandó létszámcsökkentést rendelt el. Ennek figyelembevételével a 2007. évi költségvetésről szóló 6/2007. (III. 1.) HBMÖK rendeletben az intézmény engedélyezett létszámkerete 2.028,10 álláshelyben került meghatározásra.

A kórház főigazgatójának tájékoztatása alapján a ténylegesen végrehajtható létszámcsökkentés szerint azonban a 280 álláshely helyett 227,57 álláshely megszüntetésére van lehetőség a következők szerint:

-           225 fő teljes munkaidős álláson lévő közalkalmazott jogviszonyának megszüntetése 225 álláshely megszüntetését eredményezi,

-           7 fő részmunkaidős közalkalmazott jogviszonyának megszüntetése 2,57 álláshely megszüntetését eredményezi,

-           48 fő közalkalmazott munkajogi védelem alatt áll, így a 280 álláshelyre vonatkozó csoportos létszámcsökkentés végrehajtása során jogviszonyuk nem szüntethető meg.

Fentiekre tekintettel a kórház 2007. évi engedélyezett létszámkerete a ténylegesen végrehajtható létszámcsökkentést követően a költségvetési rendeletben megállapított létszámkerettel ellentétben 2028.1-ről 2.080,53-ra módosul.

Javasolom a közgyűlésnek, hogy a kórháznál elrendelt 280 álláshely megszüntetéséről szóló közgyűlési döntés módosítását a határozati javaslat szerint fogadja el.

 

 

 

Debrecen, 2007. április 25.

 

 

 

                                               Rácz Róbert

 

 

Készítette:      Filep Miklós

                        Hamza Gáborné

                        Nagy László

Dr. Ónodi-Szűcs Zoltán

 

 

Az előterjesztés a törvényességi követelményeknek megfelel:

 

 

 

Vasas Lászlóné dr.

     főjegyző

 

 

 

 

 

I. HATÁROZATI JAVASLAT

 

A Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat Közgyűlése felkéri elnökét, hogy az egészségügyi szakellátási feladatok hatékonyabb és gazdaságosabb ellátása érdekében készítse el és terjessze a közgyűlés elé a Kenézy Gyula Kórház-Rendelőintézet gazdasági társaság formájában történő működtetésére vonatkozó döntési javaslatot.

 

Végrehajtásért felelős:          Rácz Róbert, a megyei közgyűlés elnöke

Határidő:                                2007. május 31., a döntési javaslat elkészítésére.

 

 

II. HATÁROZATI JAVASLAT

 

A Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat Közgyűlése a Kenézy Gyula Kórház-Rendelőintézet szervezeti és működési szabályzatának módosításáról szóló tájékoztatót elfogadja.

 

A közgyűlés felkéri elnökét a szükséges intézkedések megtételére.

 

Végrehajtásért felelős:          Rácz Róbert, a megyei közgyűlés elnöke

Határidő:                                2007. május 4.

 

 

III. HATÁROZATI JAVASLAT

 

A Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat Közgyűlése a Kenézy Gyula Kórház Rendelőintézetnek 200 millió Ft ideiglenesen átadott pénzeszközt biztosít, amellyel az intézmény legsürgetőbb szállítói tartozása rendezését kívánja elősegíteni. A 200 millió Ft fedezete rövid lejáratú hitel.

A hitel visszafizetését a kórház szervezetének átalakításakor, a vagyonhasznosításból származó bevételből kell biztosítani 2007. december 31-ig.

A közgyűlés felkéri elnökét a szükséges intézkedések megtételére, a legközelebbi rendelet módosításakor az előirányzatok átvezetésére.

Végrehajtásért felelős:    Rácz Róbert, a megyei közgyűlés elnöke,

                                          Dr. Ónodi-Szűcs Zoltán, a kórház főigazgatója

Határidő:                          2007. május 4.

                                          2007. december 31., a hitel visszafizetésére.

 

 

IV. HATÁROZATI JAVASLAT

 

A Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat Közgyűlése a Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat 2007. évi költségvetéséről szóló 6/2007. (III. 1.) HBMÖK rendeletével a Kenézy Gyula Kórház-Rendelőintézet 2007. évre engedélyezett 2.028,10 álláshelyben megállapított létszámkeretét 2.080,53 álláshelyben állapítja meg.

A közgyűlés felkéri elnökét a szükséges intézkedések megtételére, a költségvetési rendeletben a kórház módosított engedélyezett létszámkeretének átvezetésére.

Végrehajtásért felelős:    Rácz Róbert, a megyei közgyűlés elnöke,

                                          Dr. Ónodi-Szűcs Zoltán, a kórház főigazgatója

Határidő:      

                    2007. május 4.

Forrás:hbmo.hu