A vasúti személyszállítás újraszervezése

Ajánljuk - 2006-09-09

A vasúti személyszállítás újra szervezésének tántoríthatatlanul, de nem ész nélkül állunk hozzá - mondta Kóka János sajtótájékoztatón pénteken, Zircen, miután megszemlélte a Veszprém-Zirc-Győr közötti vasúti szárnyvonal Bakonyon átvezető szakaszát. 

Ha valahol teherszállítási kapacitás van, mint például a bakonyi szárnyvonalon, ahol bauxitot és farakományokat visznek, akkor azt értelmetlenség lenne megszüntetni - tette hozzá a gazdasági és közlekedési miniszter. Kóka János szerint "bányaipari termékek szállítását lehetetlen átterelni teljes egészében közúti forgalomra".

      Elképzelhetetlen, hogy Zirc főútján bauxittal telerakott teherautók közlekedjenek, "ez nyilvánvalóan védhetetlen lenne" - vélekedett a miniszter. Kijelentette: "eszükbe sincs megszüntetni azokat a szállítási kapacitásokat, amelyekre igény van".

      Megjegyezte ugyanakkor, hogy Veszprém és Zirc között naponta hat vonatpár közlekedik, ám azokon lényegében alig akad utas. Hozzáfűzte: ezen még csak vita sincs, s akkor a személyszállítást felesleges az adófizetők pénzéből folyamatosan működtetni.

        A miniszter rámutatott  arra: ha a Bakonyban, a turisták által közkedvelt Cuha-völgyben igény mutatkozik idegenforgalmi vasúti szállításra, akkor meg kell vizsgálni, hogy mit lehet tenni, meg kell nézni, miként lehet ezt megszervezni az érdekelt önkormányzatokkal közösen. Át kell tekinteni, hogy a regionális turisztikai célú vasút kialakításának milyen lehetőségei vannak; ez mennyibe kerül, és mit hoz - vetette fel a szaktárca vezetője.

       Utalt arra is, hogy amikor bejelentette a személyszállítás szüneteltetésének tervét a vasúti szárnyvonalakon, akkor azt is közölte, hogy minderről októberben lesz majd egyeztetés az érintett települések vezetőivel, képviselő testületeikkel. Csak közben kiszivárogtak 28 mellékvonalra vonatkozóan különböző hírek, amelyekkel kapcsolatosan viszont még nincs is döntés - tette hozzá. Ráadásul még olyan információk is keringtek, hogy a vasúti sínek sem maradnak meg, s áruszállítás sem lesz - jegyezte meg a miniszter.

       A vasúti reformmal kapcsolatosan "elkötelezettebb vagyok, mint valaha, nem lehet változatlan módon fenntartani egy olyan céget, amely 160 milliárd forint veszteséget okoz az államnak, s minden magyar családnak évente 40 ezer forintjába kerül csak a vasút veszteségeinek a finanszírozása, azon túl, hogy nyilvánvalóan a jegyekért is fizetünk" - vélekedett Kóka János.

        A miniszter szerint területenként, vonalanként meg kell vizsgálni a helyzetet - ez október végével bezáróan meg is történik -, hiszen károkat okozó döntést nem szeretnének hozni, hanem a felesleges, pazarló közszolgáltatásokat akarják kiiktatni. Közölte: december 12-én lép hatályba a téli menetrend, s azt már az egyeztetéseket követő döntésnek megfelelően kell kialakítani.