Manherz Károly tájékoztatójával elkezdődött az Oktatási és Kulturális Minisztérium roadshowja, melynek során az ország számos felsőoktatási intézményében vitafórumot tartanak a felsőoktatási reformról. A Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia végén a minisztérium szakállamtitkárának tettek fel kérdéseket az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán, pénteken.
"Mire a fejlesztési részhozzájárulás (fer) rendszere beindul, várhatóan már láthatóvá válnak a felsőoktatási reform egyes elemei, például az intézményi struktúra átalakulása" - fogalmazott Manherz Károly arra utalva, hogy a reformokat azok sorrendje miatt érték bírálatok június óta.
Az ELTE bölcsészkarának korábbi dékánja leszögezte: átalakítják a tanulmányi és szociális ösztöndíjrendszert, élesebben fog szétválni a két juttatási forma. "Ma a hökök számítanak döntő tényezőnek a támogatások elosztásban. A fernél joggal felmerül a kormányrendeleti szabályozás, és hogy az intézmény szabályozza a pénzek felhasználását" - fogalmazott Manherz Károly.
Az intézményi keretszámok megszüntetésével a szakállamtitkár szerint felmerül egy újfajta integráció lehetősége: "együttműködésekre, munkamegosztáson alapuló közös tevékenységre lehet számítani egyes egyetemek, főiskolák között" - jelentette ki az államtitkár.
"Jobban kell erősíteni a természettudományos és a műszaki képzés területét, és kevésbé a társadalomtudományt. Ezen a közoktatásban is változtatni kellene, legalább két természettudományos tárgynak kellene lennie kötelezőnek az érettségiben" - közölte Manherz Károly, aki kérdésre válaszolva hozzátette: a diplomás munkanélküliek számában nem léteznek pontos kimutatások, nem tudni ugyanis, hogy hányan dolgoznak nem a képesítésüknek megfelelő állásban.
A pr és marketing felsőoktatásban betöltendő szerepéről a szakállamtitkár úgy fogalmazott: az intézményeknek azt kellene végiggondolniuk, hogy hogyan beszélnek magukról, a diákoknak pedig választ kell tudni adni a gyakorlati kérdésekre. "A paternalista szemlélet már nem működik" - közölte Manherz Károly, aki egy szójátékkal élve úgy fogalmazott: az intézményeknek azért kell majd versenyt futniuk, hogy állva maradhassanak.
(www.edupress.hu)