Az elektronikus bevalláshoz kapcsolódó regisztrációs és bejelentési kötelezettségről

Jogtudor - 2006-10-27

Szűk két hónap áll rendelkezésre a 2007. január 1-jétől elektronikus adóbevallás benyújtására kötelezett adózóknak a regisztrációs és bejelentési kötelezettség teljesítésére.

Fontos, hogy az arra kötelezettek december 31-éig teljesítsék regisztrációs és bejelentési kötelezettségüket, mert a 2006. évről szóló, az Art. 31. § (2) bekezdésében meghatározott adattartalmú havi bontású bevallást már csak elektronikus úton nyújthatják be az alábbi határidőkig:

- 2007. január 31-ig azok az adózók, akik 2006. évben nem voltak kötelezettek, és önként sem választották az elektronikus havi bevallás benyújtást

- 2007. február 5-ig a jogi személyiséggel nem rendelkező egyéb szervezetek

- 2007. február 10. napjáig a kiegészítő tevékenységet folytató (foglalkoztatónak nem minősülő) egyéni vállalkozók kivételével valamennyi egyéni vállalkozó

 

A 2006. július 17-ével hatályba lépett Art. módosítás jelentősen szűkítette a regisztrációs kötelezettséggel érintett adózók körét. (Nem kötelezett a regisztrációra a foglalkoztatónak, kifizetőnek nem minősülő alapítvány, egyesület, egyéb társadalmi szervezet, társasház)

 

Szintén a 2006. július 17-től hatályos Art. alapján van lehetőség, hogy az adózók már 2006. évre is választhatják, hogy havonta küldik elektronikus úton az Art. 31. § (2) bekezdése szerinti adóbevallást (korábban csak május 1-jéig történt bejelentés alapján választhatták). Ez a választás nem vonható vissza. A választónak valamennyi adóbevallását elektronikus úton kell teljesíteni (pl. Áfa, önellenőrzés, éves bevallás, stb.).

 

Önkéntesen választhatnak, pl.

- Kiegészítő tevékenységet folytató (nyugdíjas) egyéni vállalkozók, valamint foglalkoztatónak, kifizetőnek nem minősülő magánszemélyek abban az esetben, ha meghatalmazott nyújtja be az adóbevallásukat

- Kifizetőnek, foglalkoztatónak nem minősülő alapítványok, egyesületek, szakszervezetek, stb.

- Az önkéntes választás adóhatósági bejelentésére a 06181 jelű Adóhatósági Regisztrációs Adatlap szolgál.

- A kiegészítő tevékenységet folytató (nyugdíjas) egyéni vállalkozók, valamint a magánszemélyek, ha nem minősülnek foglalkoztatónak, kifizetőnek, és bevallásukat saját maguk, elektronikus úton szeretnék benyújtani, nem kell az adóhatósághoz külön nyomtatványt benyújtani, az okmányirodai regisztráció alapján küldhetik interneten a bevallásukat.

 

Mindkét Adatlap az APEH honlapjáról (www.apeh.hu) letölthető és a kitöltő programmal kitöltve, kinyomtatva kell benyújtani, 1 példányban. Fontos, hogy kísérjék figyelemmel a változásokat, és mindig a legfrissebb verziójú nyomtatványt töltsék ki.

Az adatlap feldolgozását követően az adóhatóság az adózó részére értesítő levelet küld a regisztráció megtörténtéről.

Amennyiben az adatlap feldolgozását követően a regisztrációs adatlapon bejelentett adatokban változás következik be, új, teljes körűen kitöltött adatlap benyújtásával lehet kérni a változások átvezetését.

Ha a törvényes képviselő, illetve meghatalmazott képviseleti jogosultsága szűnik meg, a 06182-es nyomtatványon kell jelenteni a képviselet megszűnését, és haladéktalanul intézkedni kell új személy regisztrálására és bejelentésére. Célszerű egyidőben benyújtani a két nyomtatványt.

 

 

 

APEH Hajdú-Bihar Megyei Igazgatósága