Szolgáltatóváltásra készülnek a debreceni tömegközlekedésben
A Hajdú Volánnak 3,5 milliárd forintos bevételkiesésre és legalább 600 dolgozó elbocsátására kell felkészülnie, ha Debrecen városa úgy dönt: más céget bíz meg a helyi autóbusz-közlekedés lebonyolításával. A helyi MSZP népszavazásra akarja vinni az ügyet.
Habár döntés csak az önkormányzat szeptember végi közgyűlésén várható, Debrecenben már most szinte kész tényként kezelik, hogy a cívisvárosban a jövőben már nem a Hajdú Volán Zrt. végzi az autóbuszos tömegközlekedést. Az állami tulajdonban lévő Volán-társaság számára a debreceni piac esetleges elvesztése érzékeny veszteséget jelenthet: a cég előreláthatólag évi mintegy 3,5 milliárd forintos bevételtől esik el, és el kell küldenie dolgozóinak majdnem a felét, legalább hatszáz embert. Kérdés, hogy a város számára hosszú távon valóban jó üzletnek bizonyul-e, ha a buszközlekedést a jövőben nem a Hajdú Volán, hanem Debrecen saját tömegközlekedési vállalata, a DKV Zrt. látja el. A fideszes városvezetés szerint természetesen igen, a szocialista ellenzék azonban szkeptikus. A Magyar Szocialista Párt városi szervezete helyi népszavazással akarja megakadályozni a folyamatot, de nem valószínű, hogy a debreceni közgyűlés többsége megszavazza a népszavazás kiírását.
Kósa Lajos polgármester, a Fidesz alelnöke tavaly év végén sajtótájékoztatón vetette föl annak a lehetőségét, hogy a város felmondja a Hajdú Volán Zrt.-vel kötött közszolgáltatási szerződést. Úgy fogalmazott: elege van abból, hogy a lakosság a várost szidja amiatt, mert az állami Volán rosszul működik. Szerinte elfogadhatatlan, hogy az egész országban Debrecenben a legdrágábbak a buszra érvényes tanuló- és nyugdíjasbérletek, amelyeknek az árát a Hajdú Volán a 2008-as évre 19 százalékkal akarta emelni. Hozzátette: az önkormányzat csak 12 százalékos emeléshez járult hozzá, de megérett a helyzet arra, hogy a problémák miatt esetleg más társaság lássa el az autóbuszos tömegközlekedést.
Az ügy az idén februárban került az önkormányzat közgyűlése elé, ahol elhangzott: Debrecen pályázatot ír ki a feladat ellátására annak érdekében, hogy - idézünk az előterjesztésből - "hatékonyabb, a XXI. század követelményeinek megfelelő, magasabb műszaki paraméterekkel rendelkező autóbusz-állománnyal és gazdaságosabb, valamint korszerűbb szolgáltatásszervezéssel" elégítsék ki az utazóközönség igényeit. Jóllehet a közgyűlés még csak a pályázat kiírásáról döntött, sokan már ekkor felhívták a figyelmet arra: elképzelhető, hogy a nyertes a cívisváros helyi villamos- és troliközlekedését bonyolító DKV Zrt. lesz, amely a Debreceni Vagyonkezelő Zrt. tagvállalata.
A pályázati csomagot összesen öt cég vásárolta meg, de a július 31-i határidőre csak ketten adtak be pályázatot: a Hajdú Volán és a DKV. Az önkormányzat a legutóbbi közgyűlésén az ajánlatok kiértékelésére héttagú előkészítő bizottságot hozott létre, amelynek elnöke Győri Gyula fideszes önkormányzati képviselő lett. A testület a napokban összeült, hogy megvitassa a pályázatokat. Győri Gyula megkeresésünkre azt mondta: nem adhat tájékoztatást a bizottsági ülés eredményéről, mert arról nyilvánosan a közgyűlés szeptember 25-i ülésén kell tájékoztatnia a képviselőket.
Zsiros Zsolt, az önkormányzat MSZP-frakciójának a vezetője az ügyről azt mondta: bár a pályázat értékelése még folyik, számos olyan kérdés vetődött fel, amelyre nem kapott érdemi választ a nyilvánosság.
- Csak ködösítés, a polgárok megtévesztése folyik - fogalmazott a képviselő.
Az MSZP frakcióvezetője szerint nem igazak Kósa Lajos azon érvei, hogy a Hajdú Volán által nyújtott szolgáltatás rossz minőségű és drága. Mint mondta, a társaság gépjárműparkja - a felszereltségét és az életkorát figyelembe véve - a harmadik az országban. A járatkimaradások száma nem éri el a közszolgáltatási szerződésben meghatározott egy százalékot. A szolgáltatás országos viszonylatban azért drágább, mert a debreceni városvezetés csak a DKV-t támogatja. Zsiros Zsolt szerint akkor sem lesz olcsóbb a tömegközlekedés Debrecenben, ha a Hajdú Volán helyett a DKV üzemelteti majd a buszokat, mert - hangzott az érvelés - egy új gépjárműpark beszerzése több mint tízmilliárd forintos üzlet, amit a szolgáltatást nyújtó vállalkozónak - vagyis az önkormányzati vállalatnak - kell megfizetnie. Arra a felvetésemre, hogy az önkormányzat szerint nem drágulnak-e majd a buszjegyek a városban, a frakcióvezető azt válaszolta: mivel a DKV a vagyonkezelő holding tagvállalata, előfordulhat, hogy a DKV veszteségeit más önkormányzati cégek fogják állni.
- Lehetséges, hogy a DKV nem emeli a jegyárakat - fogalmazott -, de ebben az esetben is többet fizetnek a debreceniek, hiszen a különbözetet más önkormányzati cégek finanszírozzák majd. A Hajdú Volánnal kötött közszolgáltatási szerződés egyoldalú felmondása súlyos terhet, akár további százmilliókat is jelenthet a városnak, amit mi, debreceniek fogunk megfizetni.
Az MSZP által kezdeményezett népszavazás kiírásáról a debreceni közgyűlésnek kell döntenie. Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzata szerint legalább tizenhárom képviselőnek kell igennel voksolnia ahhoz, hogy a népszavazás kérdése napirendre kerüljön. Erre van esély, hiszen a tizenkét szocialista képviselőn kívül van két szabad demokrata városatya a közgyűlésben, akik együtt szavazhatnak az MSZP-vel. Ám az már korántsem biztos, hogy ha napirendre kerül is az ügy, a fideszes többség belemegy a népszavazásba.
Papp László, a közgyűlés Fidesz-frakciójának a vezetője azt mondta: a szocialisták a Hajdú Volán lobbistáiként léptek föl, és olyan állításokat fogalmaznak meg, amelyek minden alapot nélkülöznek. Szerinte nem igaz, hogy a pályáztatás eredményeként a debreceniek drágábban vehetik igénybe a szolgáltatást, hiszen a pályázati kiírás alapvető feltétele, hogy az új szolgáltató nem hajthat végre inflációt meghaladó mértékű tarifaemelést. Azzal kapcsolatban, hogy a DKV veszteségeit a vagyonkezelő finanszírozná, Papp László kijelentette: ez minden alapot nélkülöz. Hozzátette: minden debreceni örülhet annak, hogy láthatóan van versenytársa a Volánnak, hiszen a verseny a szolgáltatókat jobb teljesítményre ösztönzi. A népszavazásról szólva úgy fogalmazott: ha a kezdeményezés megfelel a jogszabályi előírásoknak, és az MSZP összegyűjti a szükséges támogatást, akkor az önkormányzat eleget tesz törvényi kötelezettségének. Papp László szerint a debreceniek többsége nem ellenzi, hogy gazdaságosabb, jobb színvonalú tömegközlekedés érdekében a város versenyhelyzetet teremtsen. S nem ellenzik azt sem - tette hozzá -, hogy ha a jelenleginél jobb szolgáltató jelentkezik a feladat ellátására, akkor az lássa el a szolgáltatást.
- A Hajdú Volán felkészült arra az eshetőségre, hogy jövőre már nem a mi cégünk látja el a helyi tömegközlekedést Debrecenben - közölte érdeklődésünkre Varga Sándor, a társaság vezérigazgató-helyettese. Mint mondta, a cégnek összesen kettőszáz autóbusza dolgozik Debrecenben, a szolgáltatóváltás után a járművek egy része elővárosi forgalomba, más része tartalékállományba kerül. Ennek azért van jelentősége, mert a Hajdú Volán a helyközi járatait nem veszíti el. Varga Sándor úgy fogalmazott: megfelelően végrehajtott reorganizációval a cég a debreceni piac elvesztése után is talpon maradhat. Hozzátette: azt szeretnék, ha a folyamat humánusan zajlana, ezért bíznak abban, hogy ha el is veszítik Debrecent, a járművezetőik munkát találnak a másik pályázónál.
- Négyszáz buszsofőrről van szó - fogalmazott. - Nekünk sem mindegy, hogy mi lesz velük.
A cikk teljes terjedelmében itt olvasható:
http://www.nol.hu/cikk/507650/