Elkótyavetyélik Debrecen repülőterét?

Olvastuk - 2008-05-31

Ma tárgyal Debrecen város közgyűlése a helyi repülőtér hasznosítására kiírt pályázatra beérkezett ajánlatokról. Úgy tudjuk, ketten maradtak versenyben, ám egyiküknek sincs tapasztalata a légikikötő-üzemeltetésben, ráadásul mindketten a Kósa Lajos polgármester által mondott 10-12 milliárdos reménybeli árnak a töredékét ajánlják csak, azt sem azonnal. Az egyik jelentkező hazai képviselőjének pedig közös vállalata van a Debreceni Vagyonkezelővel.

Zárt ülésen tárgyal ma a debreceni képviselőtestület a városi repülőtér privatizálására kiírt pályázat második körében versenyben maradt cégek rangsorolásáról és tárgyalásokat kezdeményez a pályázókkal a szerződések pontosításáról – ennyit lehet tudni hivatalosan a légikikötő és a város életében fontos gazdasági döntésről. Ennél többet érdeklődésünkre a városháza sajtóosztályán sem árultak el. Az is csak Kósa Lajos, a város fideszes polgármesterének korábbi nyilatkozataiból derül ki, hogy a repülőteret – melyre a város az elmúlt hét évben négymilliárd forintot költött –, illetve az azt üzemeltető városi tulajdonú Airport Debrecen Kft. 100 százalékos üzletrészét összesen mintegy 10-12 milliárd forintért tervezik értékesíteni. A vételárat nem, azt viszont tartalmazza a pályázati kiírás is, hogy a cél „a biztonságos repülőtéri működés folyamatos biztosítása”.

 

Úgy tűnik azonban, a pályázók ajánlatai nem ilyen nagyvonalúak – sem az ajánlott vételárat, sem pedig a további hasznosítást tekintve. Lapunk úgy tudja, két versenyben maradt pályázó ajánlatai kerülnek ma a testület elé. Egyiküknek sincs azonban tapasztalata a repülőtér-üzemeltetésben. Ráadásul a Kósa által kitűzött árnak csak töredékét – és azt sem egyszerre – fizetnék be a város kasszájába, miközben nem garantálható, hogy a reptérrel járó földterület egy részét nem értékesíthetik várhatóan jelentős haszonnal, amiből viszont a városnak származhat milliárdos nagyságrendű kára – tudtuk meg. Érdekesség, hogy értesüléseink szerint a második forduló előtt „kiszállt” a pályázatból az a két olyan érdeklődő – a török TAV Airports Holding és az angol Omniport Holdings Ltd. –, amelyeknek komoly referenciái vannak a repülőtér-üzemeltetésben.

 

A jelenleg versengő egyik pályázó a cégbírósági adatok szerint mind­össze 6,2 millió forint jegyzett tőkéjű cég, a CrossRoads Capital (Hungary) Kft., melyet 2004-ben vett meg az adóparadicsomként számon tartott egyik brit Virgin-szigeten, Tortolán bejegyzett Crossroads Capital Inc. a korábbi tulajdonostól. Információink szerint a CrossRoads Kft. pályázatában felajánlott 10,8 milliárd forintos vételárból csupán 3,6 milliárd kerül a város kasszájába a szerződés megkötésével. További csaknem 6,5 milliárd forintot a repülőtér jövőbeni működésének függvényében üzemeltetési díjként folyósítaná – 75 év alatt. És ugyan 1,5 milliárdért átvállalná a repülőtér veszteségeit, de ugyanakkor a működést a városnak évi 70 millió forinttal kell támogatnia 10 éven át. Ha pedig a vevő sikertelenül működtetné a repteret, az ajánlat szerint a város köteles az időközben megvalósított fejlesztéseket kifizetni és a repülőteret visszavásárolni. A pályázó tervezi továbbá, hogy létrehoz egy idegenforgalmi marketingalapot, melynek célja a légikikötő „felfuttatása”, ebbe az alapba az önkormányzatnak ugyancsak tíz éven át évi 30 millió forintot – illetve ennek inflációval növelt összegét – kell befizetnie.

 

A vevő a működtetést saját alapítású céggel oldaná meg, melybe átvenné az Airport Debrecen Kft. munkavállalóit. A pályázati anyagból viszont az is kiderül, hogy a vevőjelölt szerint a jelenlegi repülőtéri terület egy része nem szükséges a légikikötő hosszú távú üzemeltetéséhez, ezért a kft. ott jelentős ingatlanfejlesztésbe fogna.

 

A másik pályázó a Xanga Holding Kft., amelyet tavaly október 30-án – 11 nappal a repülőtéri pályázat kiírása után – jegyeztek be tízmillió forintos tőkével. A cég tulajdonosa az amerikai Xanga LLC. Információink szerint a vállalkozás a repülőtérért és az üzemeltető kft.-ért összesen 5,3 milliárd forintot kínál, melyet 2012-ig több részletben fizetne csak ki. E vállalkozás esetében is feltétel az állami tulajdonú 17 hektár státuszának rendezése, majd az ingatlan tulajdonjogának a cégre való átruházása. A másik pályázóhoz hasonlóan a Xanga is hasznosítaná a megszerzett terület egy részét, méghozzá kereskedelmi és üzleti célra, esetleg logisztikai bázisként. Érdekesség – és ez akár felvetheti a bennfentes információ lehetőségét is –, hogy a Xanga Holdingot képviselő Herdon Istvánnak van egy hasonló nevű cége, amely a Debreceni Vagyonkezelő Zrt. leánycégével társtulajdonosa a Debreceni Ipari Park Akadémia Kft.-nek. További érdekesség, hogy a Xanga Holding és anyacége által létrehozott Debreceni Cargo és Logisztikai Kft. ügyvezetője az a Virág László, aki 2002-ig a Hajdú-Bihar megyei önkormányzat fideszes alelnöke, később az Airport Debrecen Kft. vezetője volt. Virágnak tavaly év végén azért kellett távoznia a repülőteret üzemeltető cég éléről, mert a bíróság különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés és magánokirat-hamisítás miatt jogerősen másfél év felfüggesztett börtönre ítélte.

Népszava online