A külterületen élők és ott bejelentett lakcímmel rendelkezők ne fizessenek építményadót!

A Magyar Szocialista Párt debreceni Szervezetéhez több olyan bejelentés érkezett, melyek szerint súlyosan igazságtalanra sikerült az a rendeletmódosítás, amellyel a képviselőtestület az ingatlan adózás tekintetében egységesítésre törekedett. Ugyanis a Debrecen külterületén mintegy 1375 ingatlanban bejelentett lakcímmel, életvitelszerűen lakásként használt építményben élőket 670 Ft/m2 építményadóra kötelezik!

A rendeletmódosítás célja az egységes adózás megteremtése volt, de pont az ellenkező hatást érte el!

Az önkormányzati rendelet ugyanis nem vette figyelembe a helyi sajátosságokat, és nem vette figyelembe azt sem, hogy más, a jogszabályokban megfogalmazott lakás és más a ténylegesen lakásként használt ingatlanok között fennálló különbséget, ugyanis ez sajnos létezik.

Debreceni sajátosság az, hogy sokan települtek ki az ún. kertségekbe azért, mert nem tudták fizetni a Debrecen belterületén elhelyezkedő lakásuk (jogi és hétköznapi értelemben egyaránt lakásként kell tekinteni ezeket az ingatlanokat) rezsiköltségeit. Ezek a külterületi ingatlanok azonban nem minősülnek lakásnak jogi értelemben. A tényleges helyzet ezáltal az lett, hogy a társadalom kevésbé tehetős polgárai kénytelenek az általuk lakásként használt ingatlan után adót fizetni, míg a tehetősebb többség ezt megússza éppen azért, mert a belterületi ingatlanok lakásnak minősülnek, a külterületi ingatlanokat pedig nem lehet lakásnak minősíteni.

Ma a Debrecenben belterületen élők a lakásuk után alanyi mentességet kapnak, és nem kell fizetniük építményadót, ez kb. az itt élők 98%-a, míg azok az amúgy is nehéz helyzetben lévők, akik nem engedhetik meg maguknak a „városi” élet örömeit – és szintén Debrecenben, bár külterületen élnek ingatlanukban -, azok fizetnek évente átlagosan 20-25 ezer Ft építményadót!

A képviselőtestületnek lehetősége van politikai és jogi értelemben is ezt az ellentmondást és súlyos méltánytalanságot feloldani, ugyanis az 1990. évi C. tv.-ben foglaltak szerint:

-          az adó mértékét a helyi sajátosságokhoz, az önkormányzat gazdálkodási körülményeihez és az adóalanyok teherviselő képességéhez igazodóan kell megállapítani;

-          a mentességeket további mentességekkel, illetőleg a kedvezményeket további kedvezményekkel lehet kibővíteni – különösen lakások esetében.

A jogszabályi felhatalmazásra tekintettel tehát meg lehet szüntetni ezt az igazságtalan és diszkriminatív helyzetet. Önkormányzati rendelettel lehet mentességet adni azon külterületi ingatlanok vonatkozásában is, amelyek nem lakások, az ingatlan-nyilvántartásban nem így szerepelnek, de valójában lakáscélú ingatlanok, melyekben bejelentett lakcímmel életvitelszerűen élnek!

 

 

Az MSZP frakciója kezdeményezi az igazságtalan helyzet feloldását a közgyűlés felé egy olyan előterjesztéssel, melyben felkéri Jegyző Urat, a rendelet módosításának előkészítésére és közgyűlés elé terjesztésére.

Célunk az, hogy egyetlen egy debreceni polgárnak se legyen fizetési kötelezettsége olyan ingatlan után, amelyben életvitelszerűen tartózkodik és oda lakóként bejelentkezett, függetlenül attól, hogy az ingatlan külterületen vagy belterületen áll.

 

 

            Dr. Zsiros Zsolt            Csiha Tünde

            frakcióvezető             városi alelnök