A Füstirtók Alapítványnak sikerült meggyőznie Magyar Bálintot és Béki Gabriellát, sőt a Fideszes Gógl Árpádot is, hogy azonos szövegű módosító javaslatot terjesszenek be a gazdasági reklámokról szóló törvény jelenleg futó parlamenti vitája során.
Az orvos végzettségű Kóka János és a tárca dohánylobbistái kifejezetten hazug érvekkel fúrják a gyerekek rászokását csökkenteni hivatott módosító javaslatokat.
Az Európai Bizottság - többek között a Füstirtók Alapítvány erőteljes brüsszeli lobbizásának is köszönhetően - az Európai Unió 2003/33/EK számú direktívájának kijátszása miatt kötelezettségszegési eljárást kezdeményezett Magyarország ellen azzal, hogy ha december elejéig a gazdasági reklámtörvény módosításával nem tiltják meg a Forma 1-es dohányreklámozást, akkor a Bizottság eljárást indít ellenünk az Európai Bíróságon. A direktíva kijátszása érdekében még a füllentéstől sem visszariadó Kóka János fogcsikorgatva engedelmeskedett, de most újra hazudik.
A Füstirtók Alapítvány rávett két SZDSZ-es képviselőt - Magyar Bálintot és Béki Gabriellát, valamint a Fidesz részéről Gógl Árpádot, ha már módosítani kell a gazdasági reklámtörvényt, akkor a kizárólag a még nem dohányzó gyerekeknek szóló élelmiszerbolti dohányreklámokat korlátozó módosító javaslatokat is nyújtsák be, bizonyítva, hogy szakmai kérdésekben lehetséges a véleményazonosság. E módosítások lényege, hogy a dohányreklámokat csak a dohányáruk eladására szakosodott boltokban lehessen reklámozni, elkerülendő, hogy a még nem dohányzó, s a cigaretta megvásárlástól amúgy is eltiltott gyerekek a kakaó vagy kifli megvételekor a kasszáknál állandóan dohányreklámok nézegetésére kényszerüljenek.
Alternatív lehetőségként, azt is felvetették, hogy az eladási hely pontosítására benyújtott javaslatukkal mentesítsék a gyerekeket a dohányreklámok kötelező nézegetése alól. A beterjesztő gazdasági tárca minden szakmai érv kifejtése nélkül elvetette a gyerekek védelme érdekében benyújtott javaslatokat. Garamhegyi Ábel a részletes vita után - valótlanul - azt állította, hogy sürgősen el kell fogadnia a Parlamentnek a törvényt, nem lehet a módosításokkal húzni az időt. Álláspontunk szerint Kóka és Garamhegyi csak időt akarnak adni a dohányipari lobbi szervezeteknek, amelyeket váratlanul ért az SZDSZ és Fidesz képviselők által benyújtott két-két szó szerint azonos gyermekvédelmi célú módosító javaslat.
A Füstirtók Alapítvány számítása szerint évente minimum 20 milliárd forintért ad el kiskorúaknak cigarettát a dohányipar, a kifejezetten nekik szóló reklámok kiszűrése veszélyeztetheti a zavartalan üzletmenetet. A gyermekeknek szóló dohányreklámok korlátozásához könnyen alkalmazkodhatna a dohányipar, ha az erre vonatkozó módosítások a törvény közzétételétől számított három hónap múlva lépnének csak hatályba. Az égvilágon semmilyen probléma nincs ezzel, Kóka János megint hazudik, még saját párttársaival is konfrontálódik a dohányipar érdekében.
Kiadó: Füstírtók Egyesülete