ITM: harminc európai ország nyitja egybe közlekedési adatrendszereit

A világ legnagyobb, közlekedési adatplatformok közötti együttműködése jött létre a NAPCORE projekt elindulásával - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) vasárnap az MTI-vel.

A közlemény szerint a huszonhat uniós tagállam és további partnereik kapcsolják és hangolják össze, teszik egységessé, átjárhatóvá és átláthatóvá már meglévő adatrendszereiket.

Mint írták, ha minden európai polgár egyszerűen és gyorsan hozzáfér a közlekedési adatokhoz, könnyebben tájékozódhatunk, biztonságosabban juthatunk el úti célunkig. A fejlesztés hozzájárul a trendváltó technológiák, az elektromos és az önvezető autózás térnyeréséhez is - tudatta a tárca.

A NAPCORE projektben a közreműködő államok száznál is több szakértője dolgozik össze azért, hogy a közúti és közösségi közlekedéssel kapcsolatos adatokat egységesen, szabványosított formátumban gyűjtsék és kezeljék. Az így előállt információkat változatlanul a tagországok nemzeti hozzáférési pontjain keresztül osztják majd meg az adathasználókkal. Az adatok automatikus kicserélésére szolgáló portált hazánkban a Magyar Közút Nonprofit Zrt. üzemelteti. A rendszer bevezetése óta összegyűlt tapasztalatokra építve, a nemzetközi fejlesztéssel a magyarországi rendszer és felület is megújulhat.

A közös célok megvalósítására kitűzött határidő 2024 vége, de a felek ennél távlatosabb, jövőorientált együttműködés megalapozását is tervezik. A magyar részvételt az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) pénzügyi alapból elnyert 108 millió forint forrás tette lehetővé. A nettó 127 millió forint összköltségű beruházáshoz nyújtott támogatás kedvezményezettje és a NAPCORE hazai partnere az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a végrehajtásért a Magyar Közút felel. Magyarország a tapasztalatcsere mellett az új technológiák alkalmazásában, a szabályozások kidolgozásában is szeretne csatlakozni az élenjáró országokhoz - tájékoztatott a minisztérium.

A kommünikében Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárt idézve azt írták: "bár az összekapcsolódó adatrendszerek sem közvetlenül a végfelhasználóknak nyújtanak majd szolgáltatást, összefésülésük előnyeit mégis minden közlekedő megtapasztalhatja. Az okostelefonokon vagy a járművekben nagyobb gyakorisággal frissíthető, pontosabb digitális térképek segítik a jövőben a tájékozódást. A naprakésznél aktuálisabb, részletes információkhoz juthatunk majd hozzá például az elérhető elektromos töltőkről vagy a szabad kamionos pihenőhelyekről. A NAPCORE előmozdítja az önvezető és hálózatba kapcsolt autózás ügyét is, hiszen az ilyen járművek működéséhez nélkülözhetetlenek a legfrissebb térképek, a valós idejű forgalmi adatok".

MTI