- A Budapesti Műszaki Egyetem (BME) gazdaság- és társadalomtudományi karának kiválása és beolvadása az Eötvös Lóránd Tudományegyetembe (ELTE) mindkét intézményt mélyen érintené - mondta Mezey Barna, az ELTE rektora szerdán reggel az M1 aktuális csatornán.
A rektor szerint a diákok ebből nem sokat érzékelnének, mert arra törekednek, hogy a képzés helyileg ugyanott maradjon, csak a diplomán szerepelne egy másik intézmény, mint most.
A Toni Erdmann című német és Az ügyfél című iráni alkotás is szerepel a legjobb idegen nyelvű film Oscar-díjára esélyes művek kilenc alkotásra szűkített listáján - jelentette be az amerikai filmakadémia péntekre virradóra Los Angelesben. Magyarország a Tiszta szívvel című akcióvígjátékot nevezte a kategóriában, ám a magyar jelölt, Till Attila második játékfilmje nem jutott tovább.
- Jövőre várhatóan 2438 oktatási intézmény-, tagintézmény-, illetve intézményegység-vezető és 1950 oktatási intézmény országos pedagógiai-szakmai ellenőrzése történik meg - tette közzé honlapján csütörtökön az Oktatási Hivatal.
A hivatal jelezte: elérhetők a miniszteri döntés alapján egyszerűsített és csökkentett elvárásokat tartalmazó, 2017. évi tanfelügyeleti és önértékelési eljárásokat szabályozó kézikönyvek.
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) szerint a PISA-felmérés eredményei sokkolták a pedagógustársadalmat, ugyanakkor a pedagógusokat igazolják, akik jelezték, hogy komoly problémák vannak a közoktatásban.
Galló Istvánné, a PSZ elnöke szerdai budapesti sajtótájékoztatóján úgy értékelte: a reform visszaütött. Az érdekvédő felhívta a figyelmet arra, hogy a köznevelési törvényből kimaradt egy nagyon fontos tétel, amely a gyermek mindenekfelett álló érdekére vonatkozik.
A mai köznevelési rendszer nem foglalkozik ezzel, a pedagógusok és az intézmények szakmai önállóságát elvették. A megemelkedett tananyag, a megnőtt munkaterhek pedig elvették azt a lehetőséget is, hogy a gyerekekkel egyénileg foglalkozzanak a pedagógusok - tette hozzá a szakszervezeti vezető.
Nem biztos ugyanakkor, hogy ez tantervi kérdés, a katonás, poroszos szellemnek kellene eltűnnie, amely megköti a pedagógusok kezét - mondta Galló Istvánné, aki Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter szavaira reagálva ironikusan úgy fogalmazott: még szerencse, hogy nem a miniszterek tanítanak az iskolákban, hanem a pedagógusok.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint az előző PISA-jelentés, és az azóta bevezetett változtatások ismeretében egyáltalán nem meglepetés, hogy 2016-ban az OECD országai között Magyarország a sereghajtók közé került. Mendrey László, a PDSZ elnöke szerdán közleményében azt írta, talán csak a zuhanás mértéke volt letaglózó és megalázó.
Kiemelte, hogy már 2008-ban a visszaesés jelei mutatkoztak, s a jelenlegi kormánypártok a vitathatatlan problémát arra használták fel, hogy az egész - egyébként működőképes rendszert - felszámolják, s kiépítsék a politikai hatalmuk bebetonozásához nélkülözhetetlen erőteljesen visszafejlesztett, s végtelenül centralizált oktatási rendszerüket.
Az LMP elfogadhatatlannak tartja a közoktatás "totális államosításának" előkészítetlenségét, ezért azt kéri a kormánytól, "forduljon vissza ebből a zsákutcából".
Ikotity István országgyűlési képviselő keddi budapesti sajtótájékoztatóján kijelentette: a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ nem alkalmas arra, hogy az iskolák fenntartása után a működtetést is átvegye, ugyanis négy héttel a változtatás előtt még csak az arról szóló dokumentum tervezetei készültek el.
Hozzátette: a január 1-jei átadás pénzügyi problémái is látszanak már, hiszen míg az önkormányzati szövetségek 100 milliárd forintos forrásigényről számoltak be, Palkovics László oktatási államtitkár pedig 50 milliárdosról, eközben a feladatra mindössze 21 milliárd forintot különítettek el.
- A negyedik és nyolcadik osztályos magyar diákok nemzetközi szinten is kiemelkedő, erős "tantervi jellegű" tudással bírnak, ugyanakkor ezeket az alapokat a 15 évesek nem tudják a nem iskolai kontextusokat modellező digitális PISA-feladatokban kamatoztatni - többek között ez állapítható meg a PISA, a TIMSS nemzetközi és az országos kompetenciamérések legfrissebb adataiból, amelyeket kedden, köznevelési konferencián ismertettek Budapesten.
Romlott a magyar diákok teljesítménye az utóbbi években, a szövegértés és a természettudományok területén gyengébb, matematikában pedig ugyanolyan eredményeket értek el a tanulók, mint 2012-ben - derült ki az iskolások képességeit összegző, nemzetközi teljesítménymérési program (PISA) 2015-ös felméréséből, amelyet kedden tett közzé az Európai Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD).
A szervezet honlapján elérhető jelentés szerint a magyar iskolások tavalyi teljesítménye mindhárom területen alacsonyabb lett a világ legfejlettebb országait tömörítő gazdasági szervezet, a párizsi székhelyű OECD átlagánál.
A természettudományokban Magyarország 477 ponttal az utolsó negyedben végzett az OECD-országok között, ami jelentős visszaesés 2012-höz képest (494 pont). Hasonló a helyzet a szövegértésnél, amelyben 470 pontot értek el a magyar diákok a három évvel ezelőtti 488-hoz képest. A matematika területén elért 477 pont megegyezik a 2012-es adatokkal. Az OECD-átlag a természettudományokban és a szövegértésben 493 pont, a matematikában 490 pont volt.
Az oktatási államtitkárság fenntartóként kezdeményezi, hogy a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi kara 2017-től augusztus 1-jétől az ELTE részeként működjön tovább.
Az államtitkárság erről hétfőn közleményben tájékoztatta az MTI-t.
Mint írták, a fenntartó álláspontja szerint a jelenleg fennálló helyzet nem teszi lehetővé, hogy a kar és az egyetem az oktatási-kutatási értékek és hallgatói érdekek sérelme nélkül működjön tovább.
- Kilenc tanár vehette át szerdán a másfél millió forintos pénzjutalommal járó Rátz Tanár Úr Életműdíjat, amelyet minden évben kiemelkedő munkát végző, természettudományos tantárgyat tanító pedagógusok kapnak meg.
A Magyar Tudományos Akadémián tizenhatodszorra átadott díjat olyan, az iskolák 5-12. évfolyamain matematikát, fizikát, kémiát vagy biológiát tanító tanárok kapták meg, akik tantárgyuk népszerűsítésében és a tehetséggondozásban maradandó életművet alkottak.
- Kilenc tanár vehette át szerdán a másfél millió forintos pénzjutalommal járó Rátz Tanár Úr Életműdíjat, amelyet minden évben kiemelkedő munkát végző, természettudományos tantárgyat tanító pedagógusok kapnak meg.
A Magyar Tudományos Akadémián tizenhatodszorra átadott díjat olyan, az iskolák 5-12. évfolyamain matematikát, fizikát, kémiát vagy biológiát tanító tanárok kapták meg, akik tantárgyuk népszerűsítésében és a tehetséggondozásban maradandó életművet alkottak.
Jó iskola, jó oktatás nincsen jó tanár nélkül - jelentette ki az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) oktatásért felelős államtitkára szerdán a Debreceni Egyetemen, a középiskolai igazgatók és osztályfőnökök fórumán.
Palkovics László közlése szerint ezért az egyik legfontosabb kérdés a pedagógusképzés korszerűsítése, a pedagógus-továbbképzés, illetve az oktatás módszertanának átalakítása.
Nem "ugrik" a cafetéria, a tankerületek maguk döntenek a juttatásokról - közölte a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) hétfőn az MTI-vel a témában megjelent sajtóinformációkra reagálva.
A Magyar Nemzet hétfői számában azt írta: elveszthetik a cafetériát az iskolákban dolgozó önkormányzati alkalmazottak, például portások, karbantartók, takarítók, akik az intézmények államosítása miatt a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ munkavállalói lesznek.
- Befejeződtek az Fokozatváltás a felsőoktatásban című stratégiában rögzített intézményi átalakítások és a fenntartó jelen pillanatban továbbiakat nem tervez, csak akkor, ha ez a stratégia megvalósításával összefügg - közölte az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) oktatási államtitkársága szerdán az MTI-vel a Műegyetem gazdaságtudományi karának esetleges leválásáról. A szaktárca egyúttal visszautasít minden olyan híresztelést, amely az egyetemi autonómia megsértéséről, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szétveréséről vagy ingatlanspekulációról szól.
Az Oxfordi Egyetem vezeti a világ egyetemeinek ranglistáját, amelynek középmezőnyében hét magyar egyetem is szerepel. A világ egyetemeinek rangsorát több szempont alapján a londoni székhelyű Times Higher Education állítja össze évente. A csütörtökön publikált listán 980 egyetem szerepel. Az első helyet idén az Oxfordi Egyetem szerezte meg, amely a rangsort az elmúlt öt évben vezető Kaliforniai Műszaki Egyetemet (California Institute of Technology) szorította a második helyre.
- Adattudományi és adattechnológiai tanszék indul az ELTE-n a Deutsche Telekom támogatásával. Az új tanszék a 2016/17-es tanévben, a berlini Műszaki Egyetemmel együttműködve indul az egyetem informatikai karán.
A leendő tanszék célja, hogy - felismerve a legújabb technológiák által támasztott üzleti és társadalmi kihívásokat, - kézzelfogható tudást adjon azoknak a hallgatóknak, akik a leginkább dinamikusan növekvő iparágban, az infokommunikációban képzelik el jövőjüket.
A most induló tanszék a kutatás és a nyílt innováció eszközeivel segítené elő az adatvezérelt üzleti alkalmazások létrejöttét. A tanszék a mobilhálózatokból kinyerhető, üzleti és környezeti szempontból releváns adatokra alapuló kutatásra összpontosít majd.
Aáry-Tamás Lajos arról beszélt az M1 aktuális csatorna kedd reggeli műsorában, hogy amióta az állam "átvette az oktatást", jelentős mértékű és elhúzódó reformot hajtanak végre, ami megnehezíti az iskolák dolgát. Mind tartalmi, mind formai szempontból átalakítják a rendszert, ez idézi elő a sok panaszt - tette hozzá.
A 2016/17-es tanévtől átalakul a szakképzési rendszer, a jelenlegi szakközépiskolákból szakgimnáziumok, a szakiskolákból pedig szakközépiskolák lesznek.
Cseresnyés Péter, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) munkaerőpiacért és képzésért felelős államtitkára korábban elmondta: az új szakgimnáziumi kerettantervi struktúra felmenő rendszerben épül ki, így egyelőre csak az első évfolyamot érinti. A szakközépiskolai kerettantervek a korábbiakhoz képest nem változtak - tette hozzá.
A szakgimnáziumokban oktatott szakmai ismeretek kerettanterveinek tervezetei június eleje óta már elérhetőek a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal honlapján (www.nive.hu).
Ezer ösztöndíjastól követelheti vissza az állam a kifizetett pénzt, amennyiben a jellemzően mesterszakos hallgatók augusztus 31-ig nem szereznek oklevelet - mondta az Oktatási Hivatal elnökhelyettese az M1 aktuális csatorna műsorában kedden. Aki kifut a határidőből, kérhet részletfizetést vagy ledolgozhatja a tartozását - közölte Stéger Csilla.