A Közép-európai Egyetem (CEU) rektora szerint ha addig más nem történik, a CEU működési engedélye októbertől visszavonható lesz, és az egyetem nem tud majd hallgatókat toborozni. "Nem zárunk be, de lehet, hogy el kell hagynunk az országot" - tette hozzá.
Michael Ignatieff, akivel a BBC brit közszolgálati médiatársaság online hírportálja közölt beszélgetést szerdán, kiemelte, hogy a CEU hat másik országtól kapott ajánlatot az egyetem befogadására.
Kijelentette ugyanakkor: ő továbbra is azért küzd, hogy a CEU Budapesten maradjon.
Szerinte "komoly számítási hiba" volt a magyar kormány részéről azt hinni, hogy Donald Trump amerikai elnök kormánya is felsorakozik mögé a CEU ellenében.
Úgy vélekedett, hogy Orbán Viktor miniszterelnök azt hihette, hogy ha "bezúz" egy amerikai intézményt, a washingtoni kormányzat nem törődne vele, mivel a CEU "a liberalizmussal és minden egyéb gyűlölt dologgal társítható". Az amerikai kormány azonban már az első pillanattól "rendkívül egyenes módon" viselkedett - tette hozzá.
Ignatieff szerint Orbán "hosszú ideje tartó vendettájáról van szó" a CEU-t alapító Soros György magyar-amerikai nagyvállalkozó ellen.
Tizedik állomásához érkezett a Mobil Digitális Iskola-program (Mobidik), a modern számítástechnikai eszközökkel felszerelt mobil tantermet ezen a héten a nyíregyházi Apáczai Csere János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola diákjai használhatták.
Matolcsy Miklós, a szervező PontVelem Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója a nyíregyházi programrészt lezáró pénteki szakmai fórumon elmondta, a projekthez kapcsolódó kutatás szerint a megkérdezett gyerekek nyolcvan százaléka online a neten van, az általuk használt eszközök, például a mobiltelefonok és tabletek, a mindennapi életük részét képezik.
A program célja az, hogy ezeket az eszközöket tudatosan használják, ne csak filmeket nézzenek vagy játsszanak, hanem használható tudást is szerezzenek - mondta a programvezető.
A Mobidik-program idén februárban indult Komáromból, az utazó high-tech tanterem hétről hétre más városokban mutatja be a jövő oktatását a hazai általános- és középiskolák számára.
- Alaptalanok a Közép-európai Egyetem bezárásáról szóló vádak, a törvény ugyanis nem tesz mást, mint egységesíti a valamennyi magyarországi felsőoktatási intézményre vonatkozó szabályozást - jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök Brüsszelben, az Európai Parlament plenáris ülésének a magyarországi alapjogok helyzetéről folytatott vitáján szerdán.
Több újítást dolgoz majd ki és indít el a kormány a szakmai képviseletekkel, mintegy 260 ezer munkavállaló digitális készségfejlesztését tervezik és kiemelt ösztöndíjat kapnak az informatikát tanulók - mondta Orbán Viktor miniszterelnök a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) által szervezett, háromnapos 10. jubileumi Szakma Sztár Fesztiválon, az Országos szakmai tanulmányi verseny és a Szakma kiváló tanulója verseny döntőjén.
A kormányfő a hétfőn, Budapesten, a Hungexpo területén rendezett megnyitón hozzátette, tovább fejlesztik a szakmunkás ösztöndíjrendszert, ezt a hiányszakmákban már megkezdték, és megnyitják a tanulószerződés lehetőségét is.A kormányfő azt javasolta a diákoknak, figyeljenek a gazdasági életre, mert a gazdaság igényei döntik el, ki fog már az iskolapadból elhelyezkedni és kinek az élete futhat esetleg egy rossz döntés miatt "vakvágányra".
A Magyar Liberális Párt azt követeli, hogy addig ne vezessék be a központosított középiskolait felvételi rendszert, amíg arról el nem készülnek a hatástanulmányok.
Bősz Anett csütörtökön azt mondta, hogy a Fidesz a "tudatlanságalapú" társadalom alapjait fekteti le a középiskolai felvételi rendszer átalakításával, mert tömegek szorulnak majd ki a gimnáziumokból, a szakiskolákba, illetve szakgimnáziumokba felvételezők kényszerpályára kerülnek, és később várhatóan rosszabb lesz az életminőségük gimnazista társaiknál
Továbbra is a Pannon Egyetem részeként működik a keszthelyi Georgikon Kar. A Pannon Egyetem "az általa elhatározott és a fenntartó által jóváhagyott stratégiai célok mentén, a közép- és nyugat-dunántúli régióban minőségi felsőoktatást nyújtó, nemzetközileg is elismert kutatási potenciállal rendelkező, egységes intézményként működik a jövőben is".
Az illetékes döntéshozókkal folytatott egyeztetés alapján "a kormányzat nem tűzött és nem is kíván napirendre tűzni a Pannon Egyetem szervezeti struktúráját érintő kérdéseket" - fogalmazott a veszprémi központú felsőoktatási intézmény.
Száz erdélyi magyar egyetemi oktató, kutató és véleményformáló kéri egy hétfőn nyilvánosságra hozott nyílt levélben Balog Zoltán minisztert, hogy vonja vissza a Közép-európai Egyetem (CEU) működését veszélyeztető törvénymódosítási javaslatot.
Az aláírók emlékeztetik az emberi erőforrások miniszterét, hogy több évszázados hagyománya van annak, hogy erdélyi diákok hazaviszik szülőföldjükre a nyugati egyetemeken szerzett tudásukat. A külföldi tanulmányok után hazatérő fiatalok jelentős mértékben hozzájárultak a magyar tudományosság fellendüléséhez, de "az erdélyiség és a magyarság megőrzéséhez, megmaradásához" is.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) főizgatója szerint a felsőoktatásban véget ért a "nagy hullámzások" időszaka, 2012-2013 óta csak kisebb mozgások vannak a felsőoktatásba jelentkező számát és a helyeket illetően.
Kaposi József az M1 aktuális csatornán hétfőn elmondta: a felsőoktatásba jelentkezőknél változatlanul a gazdaságtudományi karok a népszerűek, de emelkedett a pedagógusképzésre jelentkezők száma, ez a 2013-ban elindult osztatlan képzésnek és a különböző ösztöndíjaknak köszönhető.
A Central European University (CEU) a nemzeti felsőoktatásról szóló törvény szerint megfelel a magyarországi működés feltételeinek. Ezt a felsőoktatási intézmény az Oktatási Hivatal állásfoglalására hivatkozva közölte péntek este. Az egyetem arról is tájékoztatott: több mint 150 európai és amerikai tudós írta alá az intézményt támogató nyílt levelet.
A CEU közleményében azt írta, hogy az Oktatási Hivatal állásfoglalása megerősíti, a CEU törvényesen működik Magyarországon a miniszterelnök és más politikusok állításaival szemben.
"Megállapítható, hogy a Central European University az Amerikai Egyesült Államok belső joga alapján elismert és fokozatadási joggal felruházott felsőoktatási intézmény, így megfelel a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 76. paragrafus, 1. bekezdésében foglaltatnak" - idézték a CEU-hoz hivatalosan az Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központja által küldött állásfoglalást. Hozzátették: a törvény említett bekezdése szabályozza a külföldi egyetemek magyarországi működését.
Együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Corvinus Egyetem és a Közép-európai egyetem vezetője - tájékoztatta a Corvinus egyetem az MTI-t pénteken.
Mint írták, a Budapesti Corvinus Egyetem és a Közép-európai Egyetem között az elmúlt időszakban erősödött az oktatási és kutatási kapcsolat, és több hónapos előkészítés eredményeként a két egyetem hétfőn kötötte meg az együttműködési megállapodást
A Magyar Rektori Konferencia (MRK) a felsőoktatási kerekasztal összehívását kezdeményezi a felsőoktatási törvény tervezett módosítása ügyében - közölte a felsőoktatási intézményeket tömörítő szervezet pénteken.
.
- A Közép-európai Egyetemnek (CEU) továbbra is szándékában áll, hogy párbeszédet folytasson a magyar kormánnyal, de a benyújtott felsőoktatási törvénytervezetet nem tudják az egyeztetések alapjául elfogadni - közölte az intézmény elnök-rektora csütörtökön.
Kiemelték: a magyar kormány tisztviselőivel folytatott megbeszélést követően a Közép-európai Egyetem továbbra sem győződött meg arról, hogy a kormányzat belátná, milyen hatásai lesznek a törvénytervezetnek. Az egyetem továbbra sem érti, hogy miért van szükség a törvényre, ismerve az egyetem magyar törvényekkel teljes összhangban történő működését, és az egyetemi élethez nyújtott hozzájárulásának széleskörű elismertségét.
A köznevelés tartalmi megújításának fókuszában a gyermek áll - hangoztatta a területért felelős miniszteri biztos kedden Pécsett. Csépe Valéria az Oktatási Hivatal (OH) Tavaszi pedagógiai napok című rendezvénysorozatának pécsi eseményeit megnyitó konferencia plenáris napján kifejtette: a 21. század eleje óta a társadalom és a munka világa által elvárt, megkövetelt készségek megváltoztak, amihez dinamikusan alkalmazkodni képes oktatási tartalmat, módszereket és szabályozást kell megalkotni.
Az ombudsman szerint további garanciákat kell illeszteni az iskolai fegyelmi eljárás jogi szabályozásába, a bizonytalanságok ugyanis könnyen vezethetnek visszás esetekhez - közölte az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala csütörtökön.
Ingyenes lesz az első középfokú nyelvvizsga - mondta az emberi erőforrások minisztere csütörtökön Budapesten. Balog Zoltán egy más témában tartott sajtótájékoztatón kifejtette: a kormány elvi támogatását adta szerdai ülésén ahhoz, hogy az első nyelvvizsga térítésmentes legyen még ebben a kormányzati ciklusban.
A szabályozás konkrét részleteinek kidolgozása és a költségek felmérése ugyanakkor még előttük áll - tette hozzá.
A kabinet szintén támogatta az ingyenes tankönyvprogram gyorsítását - jelezte Balog Zoltán.
A miniszter reményei szerint még ebben az évben megvalósulhat, hogy az általános iskola első nyolc osztályában ingyenesen adják a tankönyveket a diákoknak. Ennek részleteit a nemzetgazdasági tárcával közösen dolgozzák majd ki.
Nagyon fontos kérdés, hogy az iskola ki tudja-e egyenlíteni azokat a különbségeket, amelyeket a gyerekek otthonról hoznak - mondta Csapó Benő, a Szegedi Tudományegyetem egyetemi tanára az M1 aktuális csatorna csütörtök reggeli műsorában.
A szakértő annak kapcsán volt a műsor vendége, hogy a PISA-mérések tudományos hátterének bemutatásáról és az azokból fakadó kutatási-fejlesztési feladatokról rendezett szerdán konferenciát a Magyar Tudományos Akadémia.Az eseményen - amelyen Csapó Benő is előadást tartott - a szakértők áttekintették, milyen problémákat jeleznek a PISA-felmérések a szövegértéssel, a természettudományokkal és a matematikával kapcsolatban, és mit lehet tenni, hogy ezeket megoldják.
Természetes jelenségnek nevezte az oktatási rendszer, illetve a tantárgyi programok tudományos indíttatású korrekcióját a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) elnöke egy szerdai budapesti fórumon.
A PISA-mérések tudományos hátterének bemutatásáról és az azokból fakadó kutatási-fejlesztési feladatokról rendezett konferencián Lovász László hozzátette, az ilyen változtatást nem szabad presztízsveszteségként megélni.
Bár a keretek lehetővé tennék a középfokú (B2 szintű) nyelvvizsgának megfelelő nyelvtudás megszerzését a középiskola végére, az ehhez szükséges körülmények még nincsenek megteremtve - mondta Légrádi Tamás, a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének elnöke az M1 aktuális csatorna hétfői műsorában.
Véleménye szerint a közoktatásban alkalmazott nyelvórai csoportlétszám, tanterv és az összesen csaknem ezres óraszám lehetővé tenné a B2 szint elérését.
A megbetegedések mélyebb okairól, a hagyományos fitoterápiáról és a gyógyítás holisztikusabb megközelítéséről tart bevezető kurzust a Debreceni Egyetem Ájurvéda Tanszékének vendégprofesszora.
Az „élet tudományának" is nevezett hagyományos indiai orvoslási rendszer alapjaiba az országban elsőként nyerhetnek betekintést februártól a Debreceni Egyetem hallgatói. A több mint ötezer éves múlttal rendelkező medicináról Asmita Wele tart bevezető kurzust gyógyszerész-, orvostan-, fogorvostan-hallgatóknak.
A hazánkban egyedülálló, angol nyelvű, szabadon választható tantárgyként induló képzés során a diákok az ájurvéda olyan alapelveit sajátíthatják el, melyek fontos kiegészítésként szolgálhatnak a modern orvostudományhoz.
Az alapvető jogok biztosának vizsgálata szerint alapjogi szempontból aggályosan és kellő előkészítés nélkül írták elő a felsőoktatásba való bekerülés egyik feltételeként a nyelvtudás új, szigorúbb követelményét. Székely László ombudsman javasolta az emberi erőforrások miniszterének a jelenlegi iskolai idegennyelv-oktatás infrastruktúrájának erőteljesebb fejlesztését és azt, hogy a felkészülési idő garantálása érdekében is tegyék későbbre az emelt szintű követelmény bevezetésének időpontját.
Egy kormányrendelet szerint 2020-tól a felsőoktatásba az vehető fel, aki legalább középfokú (B2 szintű) nyelvvizsgával rendelkezik. A jogszabály-módosítás körülményeiről az alapjogi biztos hivatalból indított átfogó vizsgálatot. Az adatgyűjtés, valamint a bekért információk az ombudsmannak arra a megállapítására adtak alapot, hogy a szabályozást előkészítő szaktárca az új követelmény meghatározása során nem vette figyelembe az egyes oktatási szintek egymásra épülésnek követelményét, nem biztosította a szükséges felkészülési időt, nem gondoskodott az idegennyelv-oktatás iskolai feltételrendszerének megteremtéséről.