Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) előremutató lépésként értékeli, hogy a tervek szerint 2009. novemberétől hazánk törvényi szinten kívánja szabályozni a pénzforgalmi szolgáltatásokat és a pénzforgalmat. A törvénytervezet célja az Európai Unió területén a pénzforgalmi szolgáltatások egységes feltételrendszerének megvalósítása, egységes jogi keretbe foglalása, a pénzforgalom fejlődését akadályozó nemzeti határok felszámolása.
Együttműködési megállapodást írt alá a MÁV-START Vasúti Személyszállító Zrt. és a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ). A megállapodás célja a hatékony fogyasztói érdekvédelem kialakulásának elősegítése, a fogyasztók tájékoztatáshoz való jogának érvényesülése, illetve az alternatív vitarendezési módszerek elterjedésének elősegítése.
Dietz Gusztávné 1942-ben született Pilismaróton. 1965-ben az ELTE Állam és Jogtudományi karán szerzett jogi diplomát. 1964-1991-ig a Belügyminisztérium Adatfeldolgozó és Felügyeleti Csoportfőnökségén, majd 1991-1995-ig a BM Választási és Informatikai főosztályán dolgozott vezető beosztásban, ezután pedig 1995. és 1999. között az Állami Bankfelügyeletnél, illetve az Állami Pénz és Tőkepiaci Felügyeletnél főosztályvezetőként és megbízott főcsoportfőnökként részt vett többek között a pénz és tőkepiaci jogszabályok kimunkálásában, szakmai továbbképzések tartásában.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Észak-alföldi Regionális Felügyelősége október 1. és október 31.az alkoholtartalmú italok és dohánytermékek reklámozására és értékesítésére vonatkozó jogszabályok betartását ellenőrizte. Közel 10 millió forint lett a bírság.
Országos témavizsgálat keretében a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Észak-alföldi Regionális Felügyelősége munkatársai 2008. október 1. és 31. között vizsgálták a régió területén a harmadik országból importált lábbelik és felsőruházati termékek címkézését. 147 ellenőrzött üzlet kétharmadánál találtak kifogásolnivalót a fogyasztóvédők.
Közeleg a karácsony, az elkövetkező időszakban milliók keresik fel a különféle üzleteket, hogy ajándékokkal lepjék meg szeretteiket. Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) az alábbiakban olyan hasznos információkat gyűjtött csokorba, melyek segítenek, hogy számos bosszúságtól megkíméljük magunkat.
Első fokon a GVH számára kedvező döntés született a komoly bírság kiszabásával záruló – fogyasztók megtévesztése kapcsán hozott határozat miatt indított – perben. A Metro Kereskedelmi Kft. 2006 decemberében megjelentetett reklámújságjában, szórólapjain és internetes oldalán többféleképpen is megtévesztette a fogyasztókat.
Az Európai Parlament által jóváhagyott új irányelv tervezete az üdülési jog megszerzésénél már nemcsak a vállalkozások tájékoztatási kötelezettségét, a foglaló és előlegkérés tilalmát, valamint a fogyasztónak biztosított gondolkodási, és így elállási időt szabályozza, hanem új rendelkezéseivel fokozottabb védelmet biztosít a fogyasztóknak. Az új rendelkezések azonos versenyfeltételeket teremtenek az eladók számára is az Európai Unióban.
Az Európai Unió közelmúltbeli javaslatában egy átfogó, a fogyasztói jogokról szóló irányelv megalkotására törekszik. Az üzleten kívül, valamint a távollévők között kötött szerződésekről, a fogyasztókkal kötött szerződésekben alkalmazott tisztességtelen feltételekről és a fogyasztási cikkek adásvételéről és a kapcsolódó jótállásról szóló négy irányelv felülvizsgálatával és egyesítéséből létrejövő új szabályozás azonban szakítani kíván a minimum harmonizáció eddigi elvével.
Előfordul, hogy jogszabályokkal ellentétes szerződési feltételeket alkalmaznak kereskedők, szolgáltatók – derül ki több panaszból is. Ezért az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület felhívja minden fogyasztó figyelmét, hogy az a szerződési feltétel, amely bármely jogszabállyal ellentétes kikötést alkalmaz, tisztességtelen, tehát semmis. Az ilyen szerződési feltételek akkor sem jelentenek kötelezettséget számunkra, ha aláírtuk magát a szerződést.
Amennyiben az Európai Parlament és a Tanács is elfogadja az Európai Bizottság javaslatát, 2009. július 1.-től jelentősen csökkenhetnek a külföldről küldött és ott fogadott sms-ek díjai, megkímélve ezzel a fogyasztókat sok kellemetlen meglepetéstől és bizonytalanságtól.
Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) megítélése szerint tisztességtelen a Kereskedelmi és Hitelbank Zrt. (K&H Bank) eljárása, melyben 0 forintról 100.000 forintra emelte a végtörlesztés minimális díját visszamenőleg, a már több éve megkötött szerződésekre vonatkozóan is. Ezért az OFE közérdekű keresetet indít a jogszabálysértő gyakorlatot folytató hitelintézet ellen.
2008. júliusában a FEOSZ eljárást indított a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál, mivel az UPC Magyarország Kft. arról tájékoztatta levélben azokat az előfizetőit, akik papír alapú számlákon és nem elektronikusan fizetnek, hogy 2008. július 11-től havonta többletköltségként 96 Ft-ot kell fizetniük, amennyiben nem térnek át az elektronikus díjfizetésre.
Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) üdvözli a UPC Magyarország Kft azon döntését, hogy visszavonta a papíralapú számladíjat. A vállalattól kapott tájékoztatás szerint azon előfizetőik esetében, akik a számladíjat már kifizették, gondoskodnak az összeg visszafizetéséről, és erről értesítik az érintetteket.
Továbbra is sok a visszaélés az utazással egybekötött termékbemutatókon. Ezért jól fontolja meg vásárlási döntését, aki utazással egybekötött termékbemutatón vesz részt – tanácsolja az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.Számos ajánlat csábítja a fogyasztókat egynapos – általában ingyenes vagy csak minimális díjú – városnézésre, melyért „cserébe” csupán egy termékbemutatón kell részt venni.
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének álláspontja szerint jogszabálysértő, ha a kereskedő az autóra nyújtott jótállást feltételekhez köti. A jelenlegi gyakorlat szerint újonnan vásárolt autók esetén a fogyasztók csak akkor érvényesíthetik a jótállásból eredő jogaikat, ha eleget tesznek a márkakereskedések által előírt feltételeknek.
Az UPC Magyarország Kft. arról tájékoztatta levélben azokat az előfizetőit, akik papír alapú számlákon és nem elektronikusan fizetnek, hogy 2008. július 11-től havonta többletköltségként 96 Ft-ot kell fizetniük, amennyiben nem térnek át az elektronikus díjfizetésre.
Több fogyasztó fürdőruha, illetve fehérnemű vásárlásakor az üzletben azzal szembesül, hogy „higiéniai okok” miatt a vásárolt ruhadarabot nem cserélik ki és nem is veszik vissza.
Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) e jelzések alapján szeretné a fogyasztók figyelmét felhívni, hogy minden ilyen kijelentés ellenére, amennyiben a vásárolt termékkel kapcsolatban – legyen az akár fürdőruha vagy fehérnemű – minőségi kifogásuk van, azt bátran érvényesítsék.