A karácsonyi ajándékbeszerzések utolsó rohamában, de a közelgő ünnep utáni nagy leértékelések és akciók idején is jól jöhet néhány jó tanács: mire érdemes odafigyelni vásárlásaink során, hogyan érvényesíthetőek fogyasztói jogaink? Ebben segít a Kosár magazin összefoglalója.
A Kosár magazin karácsonyi szaloncukor tesztjén tizenkilenc terméket vizsgált, négy kategóriában. A négy kiváló karácsonyi édesség mellett jó néhány közepeset és két éppen csak megfelelőt is találtak a bírálók.Egy magyar család már karácsony előtt átlagosan két kiló szaloncukrot eszik meg.
Az Európai Bíróság november közepén ítéletet hozott a légi járatok késése és törlése ügyében. Eszerint ha egy repülőgép három órát vagy annál többet késik, az utasok kártérítésre jogosultak, csakúgy, mint a járatok törlésekor. Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) ismerteti a részleteket és felhívja a figyelmet arra, hogy a járatok késésekor nem mindig nyújtanak megfelelő szolgáltatást a légitársaságok.
Az Európai Fogyasztói Központ olasz társszervezetétől értesült arról, hogy megkezdődött a Myair csődeljárása.
Az olasz légitársaság nem indított közvetlen járatot Magyarországra, de az Európai Fogyasztói Központnál már jelentkeztek fogyasztók az ügy kapcsán. A pórul járt fogyasztók január 30-ig nyújthatják be igényüket az illetékes olasz bírósághoz.
Több tízezer háztartást érintett – főként Vas és Zala megyékben – a 2009. január végi erős havazás, mivel a villanyvezetékek kidőlt oszlopait nehezen tudta a szolgáltató helyreállítani.
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége nem értett egyet a szolgáltató azon álláspontjával, hogy - a rendkívüli helyzetre tekintettel - a bekövetkezett eseményekért nem tartozik felelősséggel.
Bár az ezredfordulóhoz viszonyítva rengeteget javult a fogyasztói tudatosság, sajnos a nyugdíjas korosztály még mindig igen kiszolgáltatott, elég, ha csak a termékbemutatóval egybekötött utazásokra gondolunk, melynek továbbra is ők az elsődleges célcsoportjuk.
A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FOME) 3 megyét (Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Jász-Nagykun-Szolnok megye) érintően vizsgáltatta meg, hogy az 50 éven túliak miért és mennyit vásárolnak termékbemutatókon, vagy más, hasonló vásárlási lehetőségek alkalmával.
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez több fogyasztó fordult azzal a problémával, hogy nem értik, az egyes hitelintézetek, pénzügyi vállalkozások milyen alapon és hogyan minősítik a befektetni szándékozó ügyfeleket a szerződés megkötését megelőzően.
2009. július elsejétől jelentősen csökkentek a külföldre történő mobiltelefonálás költségei. Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) tapasztalatai szerint azonban ez nem látszik meg a hazai mobilszolgáltatók díjszabásain.
A kínos feszengéstől az erőltetettség nélkül repkedő poénokig számos tapasztalattal gazdagodott a Kosár magazin újságírója, miközben maga is párkeresőnek állva igyekezett utánajárni, melyik szolgáltatás mit nyújt, milyen formával talál a leghamarabb párt magának az elszánt társkereső.
Talán éppen a reklamáló vevő, egy nevetséges akció, vagy egy „pocsék áru” járhatott az eszében a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete vezetőinek, amikor a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság támogatását kérték egy fogyasztóvédelemmel foglalkozó, országos fotópályázat és kiállítás megszervezéséhez.
A már bajban lévő fogyasztókon aligha, a később eladósodott ügyfeleken viszont segíthet a banki magatartási kódex.
A Bankszövetség és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete által kidolgozott Kódex több olyan rendelkezést tartalmaz, amely a későbbiekben hitelt felvevőknek segíthet, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szerint bizonyos tekintetben nem biztosított a Kódex hatékonysága.
A fogyasztóvédők tapasztalatai szerint még ma is általános, hogy a boltokban, pékségekben kapható kenyerek fogyaszthatósági ideje már a vásárlást követő nap lejár. A gyenge minőségű kenyerek sajnos jóval nagyobb számban találhatóak az üzletek polcain, mint az akár napokig fogyaszthatóak.
Az Európai Fogyasztói Központ (EFK) hálózata a kezdetektől figyelemmel kíséri a SkyEurope csődjével kapcsolatos fogyasztói teendőket. A cég közlése szerint a jegyüket kártyával vásárló ügyfelek visszatérítést kérhetnek, ennek részletei azonban nem világosak.
Miközben a SkyEurope légitársaság felszámolását rendelték el Szlovákiában, a FEOSZ-hoz érkezett panaszokkal érintett utasok száma meghaladta a 250-et.
Ugyanakkor volt olyan fogyasztó is, aki már jelezte, hogy visszakapta a tervezett utazás repülőjegyének árát, többségük azonban még mindig csak a felszámolási eljárás eredményétől függően kaphatja vissza pénzét.A Magyar Bankszövetség átadta a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének, így hosszas egyeztetések után már csak a kormány aláírására vár a banki etikai magatartási kódex. Megdöbbentő, hogy egy erről egy televíziós adásból értesült a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége.
Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) ma értesült szlovák partnerétől arról, hogy hivatalosan elrendelték a SkyEurope fapados légitársaság felszámolását. A pórul járt utasoknak az EFK folyamatosan segítséget nyújt repülőjegyük árának visszaszerzésében.
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége a mai napon levélben fordult a Sky Europe légitársasághoz, melyben felhívta a szlovák székhelyű vállalkozás figyelmét a hatályos jogszabályok betartására, így különösen a tájékoztatási, jegyár-visszafizetési, és kártalanítási kötelezettsége alkalmazásának a hatályos 261/2004/EK rendelet alapján.
A fenti című blog bejegyzése a befektetőket óvatosságra inthetik, és tapasztaltakat érdemes megszívlelni. Elsőként egy, a HVG-ben is megjelent írást teszünk fel, a cikk írójának engedélyével.
Figyelem: következmények is vannak.
14 ketchupot és 12 majonézt vizsgált a Kosár magazin szigorú csapata augusztusban. Az eredmény felemás: a ketchupoknál 3 kiváló, 8 jó, 1 közepes és 2 még megfelelő minősítésű minta akadt, míg a majonézeknél 1 kiváló mellett 6 jó és 5 közepes termék volt található.